Uwaga na przedświąteczne pułapki cenowe!
Święta to czas wzmożonych zakupów. Nad zwiększeniem zysku co roku w tym okresie pracują całe sztaby marketingowców. Także i tym razem przygotowali na nas pułapki. Niektóre z nich już wychwycili nasi, twardo stąpający po ziemi czytelnicy i postanowili się nimi z nami podzielić. ?Promocja? i ?gratis? to słowa, które nie działają już na nas jak magnes. Wręcz przeciwnie, widząc tego typu napisy wielu kupujących stara się omijać ?okazyjne? produkty z daleka. Przed świętami natrafiamy na bardzo wiele promocji, apelujemy jednak o rozważne zakupy. Nikt nikomu nie daje przecież nic za darmo.
Taką ?okazję? dostrzegła w jednym z opoczyńskich marketów nasza czytelniczka. Zaintrygowana rzucającą się w oczy, pomarańczową kartką z rzekomo promocyjną ceną, odruchowo sięgnęła po produkt. ? Jednak z racji tego, że często kupowałam w tym sklepie ten towar, zastanowiła mnie po chwili jego wyjątkowo wysoka cena. Jeszcze kilka dni temu kupowałam go, bez żadnej okazji, dużo taniej ? opowiada czytelniczka. Rzeczywiście, pod kartką z promocją, kryła się poprzednia, dużo niższa cena. Okazuje się, że w sklepach brakuje przede wszystkim informacji, ile kosztował oferowany produkt przed okazją. Fikcyjne obniżki to tylko jeden z przykładów niedozwolonych, na mocy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, działań. Kombinatorzy powinni się zatem mieć na baczności.
Tuż przed świętami marketowe półki uginają się pod większą niż na co dzień liczbą różnorakich towarów. Podczas przedświątecznych zakupów na regałach, poza okazjami i gratisami, dostrzega się także cenowy bałagan. Często klient nie jest w stanie dotrzeć do ceny konkretnego produktu. To także zamierzony zabieg marketingowców. W szale zakupów zapominamy sprawdzić ceny pod czytnikiem i o tym, ile zapłacimy za daną rzecz, często dowiadujemy się dopiero po odejściu od kasy.
Wizja świąt i tradycyjnych dla tego okresu potraw stwarza również okazję do niewyobrażalnego wzrostu cen. Klienci skarżą się, że, np. grzyby czy orzechy, bez których ani rusz podczas przygotowywania świątecznych dań, w tym czasie są zdecydowanie droższe niż zazwyczaj. Warto zatem porównywać ceny w kilku sklepach, szczególnie tych produktów, które w okresie świątecznym podrożały nawet kilkakrotnie. Nie wszędzie muszą aż tyle kosztować.
Podczas kupna słodyczy ze świątecznym nadrukiem warto zwrócić uwagę na datę ważności. Dla wielu przedsiębiorców ten czas jest doskonałą okazją do pozbycia się produktów, których nie udało im się sprzedać w ubiegłym roku. Często gratisy to właśnie przeterminowane towary lub takie, których data przydatności do spożycia właśnie ma się ku końcowi.
Magia świąt udziela się niemal każdemu, kto znajdzie się w wirze bożonarodzeniowych zakupów w hipermarketach. Aby nie wrócić do domu z pustym kontem i masą bezużytecznych rzeczy, warto zaplanować wcześniej przedświąteczne wydatki. Reklamowane na każdym kroku artykuły skutecznie zachęcają nas do ich nabycia, więc gdy wybierzemy się do sklepu z np. przygotowaną listą potrzebnych nam rzeczy, w prosty sposób unikniemy pokus w postaci ?a nuż się przydających? towarów. Obowiązkowo należy również zachowywać paragony i karty gwarancyjne, które umożliwiają reklamację.
|