tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Warto wiedzieć

Kosztowne pobieranie

Pobieranie gier, filmów czy programów "prawie za darmo" może nas w rzeczywistości słono kosztować. Przed skorzystaniem z usług portali internetowych warto zatem dokładnie wczytać się w ich regulamin.

Blisko 16 milionów polskich internautów, z których każdy spędza w sieci 44 godziny miesięcznie, generuje trzy tysiące odsłon różnych stron (Gemius, 2009). Korzystamy, m.in. z usług portali oferujących pobieranie plików z muzyką czy programów komputerowych. Niektóre z nich są darmowe, za inne musimy zapłacić. Zawsze powinniśmy upewnić się czy usługa rzeczywiście nic nie kosztuje i dokładnie zapoznać się z treścią umowy bądź regulaminu.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają liczne skargi na jeden z portali, zachęcający do pobierania plików za darmo. Warunkiem skorzystania z usługi było zarejestrowanie się i zaakceptowanie jej regulaminu. Wielu użytkowników nie zdawało sobie sprawy, że w tym momencie automatycznie zawierali umowę zobowiązującą do zapłacenia określonej kwoty. Prezes Urzędu wszczęła w tej sprawie postępowanie wyjaśniające - sprawdzi czy konsumenci byli wprowadzani w błąd treścią komunikatów reklamowych oraz czy przedsiębiorca stosuje niedozwolone klauzule.
Zgodnie z prawem, informacje przedsiębiorców o produkcie lub usłudze muszą być prawdziwe. Przed zawarciem umowy na odległość (co dotyczy nie tylko zakupów w sieci) użytkownik powinien zostać poinformowany, m.in. o: imieniu i nazwisku przedsiębiorcy, cenie i zasadach jej zapłaty, koszcie, terminie i sposobach dostawy, prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, miejscu i sposobie składania reklamacji, prawie wypowiedzenia umowy. Po zawarciu umowy wszystkie te dane przedsiębiorca powinien potwierdzić na piśmie.
Jednym z podstawowych praw konsumentów korzystających z usług portali oferujących pobieranie plików czy kupujących w Internecie, jest prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Jeżeli nie otrzymamy od przedsiębiorcy pisemnego potwierdzenia wszystkich wymaganych przepisami danych, termin ten wydłuża się do trzech miesięcy. Odstępujemy od umowy, składając odpowiednie oświadczenie na piśmie i podając swoje dane - nie musimy przy tym wskazywać powodu, a nikt nie ma prawa pobierać od nas za to opłat.
Przedsiębiorca oferujący darmowe produkty lub usługi, za które w rzeczywistości konsument musi zapłacić, wprowadza w błąd, a jego działanie jest nieuczciwą praktyką rynkową. Poszkodowani w ten sposób mogą dochodzić roszczeń na drodze sądowej, a to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że udzielił jasnej i rzetelnej informacji. Ponadto, zgodnie z prawem, każdy konsument będzie mógł od niego zażądać: zaniechania praktyki, usunięcia jej skutków oraz naprawienia wyrządzonej szkody - w szczególności żądania unieważnienia umowy.

W przypadku każdej spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy konsumenci mogą liczyć na pomoc powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii 0-800 800-008.


(wk)   
W dziale dostępne są również artykuły:

 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »