Organizatorem kampanii jest Centralny Instytut Ochrony Pracy ? Państwowy Instytut Badawczy. Jak pokazują wyniki badań wypadki w pracy najczęściej zdarzają się dlatego, że ludzie albo nie potrafią rozpoznawać zagrożeń, albo w skutek choroby, zmęczenia, stresu czy nietrzeźwości nie są w stanie postępować bezpiecznie, albo też z innych powodów tak nie postępują. Zdarza się także, że świadomie podejmują ryzyko.
Według GUS ich najczęstszym powodem są błędy ludzkie. Nieprawidłowe zachowania pracowników powodują ponad połowę wszystkich wypadków przy pracy. Ponadto dane Państwowej Inspekcji Pracy dowodzą, że w Polsce nadal jest dużą liczba przedsiębiorstw, w których nie są przestrzegane przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ocena ryzyka zawodowego jest tam przeprowadzana w sposób niewłaściwy lub wcale, a pracownicy nie są informowani o zagrożeniach związanych z wykonywanych przez nich pracą. Kampanie społeczne mają na celu zmianę postawy pracowników i pracodawców na probezpieczną, poprzez dostarczanie wiedzy o zagrożeniach w miejscu pracy oraz o sposobach ich ograniczania.
|