Od 1 stycznia 2013 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące kwestii meldunkowych. Wszelkie formalności załatwimy w trakcie jednej wizyty w urzędzie. Ułatwienia w kwestiach meldunkowych przewiduje ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.
Od 1 stycznia 2013 roku znosi ona niektóre zapisy dotyczące obowiązku meldunkowego. Główna zmiana polega na tym, że osoby meldujące się pod nowym adresem nie muszą już wcześniej wymeldowywać się w urzędzie odpowiadającym poprzedniemu miejscu zamieszkania. Wszystkie te czynności można już wykonać w tym samym urzędzie, w którym będziemy dokonywać meldunku. Przy zameldowaniu nie trzeba też podawać informacji o wykształceniu, czy obowiązku wojskowym, ani przedkładać książeczki wojskowej. Nowe przepisy zniosły sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Zniknął też obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy. Nie ma również obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.
Na zameldowanie się w nowym miejscu zamieszkania mamy więcej czasu. Termin na zgłoszenie meldunku wydłużył się z 4 do 30 dni. Poza tym formalności meldunkowych można teraz dopełnić przez ustanowionego pełnomocnika. Właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników.
Zgodnie z ustawą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony z początkiem stycznia 2016 roku.
Nal
Artykuł ukazał się w wydaniu nr 1 (808) z dnia 4 Stycznia 2013r.
W dziale Aktualności dostępne są również artykuły: