O tym, ile Polacy wydają na prezenty, czy są one trafione, o wydatkach na organizację świąt, o potrawach i trunkach na świątecznym stole oraz o tym dlaczego w trakcie Bożego Narodzenia branża paliwowa wzbogaciła się prawie o ćwierć miliarda złotych, przeczytacie w raporcie, który opracowaliśmy bazując na danych udostępnionych przez agencję badawczą TNS Polska, zajmującą się badaniem opinii publicznej
Tradycja obdarowywania się wzajemnie prezentami podczas wigilijnego wieczoru nadal jest w naszym kraju bardzo popularna. Aż 77% ankietowanych Polaków wręczyło najbliższym upominki, a jedynie 23% uważa, że to zbędny wydatek.
Najpopularniejszymi świątecznymi podarunkami były kosmetyki (40%), tuż za nimi słodycze (39%) i zabawki (33%). Nieco mniej respondentów wskazuje na ubrania i obuwie (24%), książki (18%) i gotówkę (8%). Rzadko kupujemy natomiast filmy i muzykę (6%), zegarki i biżuterię (6%) oraz sprzęt sportowy i wyposażenie domu (po 4%).
W prezenty świąteczne najczęściej zaopatrujemy się w hiper? i supermarketach (46%), centrach handlowych (30%) oraz w małych i średnich sklepach (25%). Coraz więcej Polaków kupuje także przez Internet, w sklepach internetowych (18%) oraz na aukcjach i platformach handlowych w sieci (7%). Niewielu z nas zaopatruje się w upominki na tę okazję na bazarach i targowiskach (8%). Wszyscy badani Polacy wydali na prezenty bożonarodzeniowe 7,3 mld zł. Jedynie przez Internet zrobiliśmy zakupy za 859 mln zł, za co można by było wybudować pół Stadionu Narodowego! Każdy z osobna wydał średnio 341 zł.
Jak wynika z ankiety, nasi rodacy najbardziej lubią dostawać to, co sami najczęściej kupują swoim bliskim, a mianowicie kosmetyki (75%). Cieszą się także z ubrań i obuwia (62%), zegarków i biżuterii (55%) ? mimo że sami rzadko wybierają je na prezent, a także z gotówki (53%), chociaż sami w tym względzie nie są zbyt hojni.
Najmłodsi ankietowani stawiają na elektronikę. Marzą, by pod choinką znalazł się dla nich telefon komórkowy (71%), odtwarzacz MP3 (63%), modny ostatnio tablet (61%), sprzęt komputerowy (61%), RTV (57%) oraz akcesoria fotograficzne (56%).
Polacy z reguły są zadowoleni z prezentów, które otrzymują (61%), chociaż są wśród nas i tacy, którym zdarza się dostać coś, co nie trafiło w ich gust (39%). Jesteśmy jednak do tego stopnia sentymentalni, że w przeważającej większości i tak je zostawiamy dla siebie (75%), rzadko oddajemy (19%), a jeszcze rzadziej sprzedajemy (4%).
Poza prezentami, Polacy przeznaczyli na minione święta Bożego Narodzenia średnio 491 zł ? to o 48 zł więcej, niż w zeszłym roku. 49% badanych sfinansowało święta z bieżących dochodów lub wykorzystało otrzymane na tę okazję bony, 47% odkładało fundusze i robiło świąteczne zakupy z zaoszczędzonych pieniędzy, a jedynie 4% ankietowanych planowało na święta wziąć kredyt.
Przeważająca większość naszych rodaków nie wyobraża sobie świąt bez choinki (93%). Przeważnie decydujemy się jednak na sztuczne drzewko (58%), chociaż u 35% zapachnie w domach żywym drzewkiem. Idąc w okresie świątecznymi ulicami wielu miejscowości coraz częściej można dostrzec radośnie mrugające światełka w oknach, na tarasach lub na podwórzach, to ? jak wynika z ankiety ? większość z nas nie przekonują tego typu przedsięwzięcia (51%), a swój dom lub mieszkanie przystroi mniej niż połowa badanych (41%). Niektórzy z nas do tej pory nie wiedzą, czy zdecydują się ozdobić swoje lokum blaskiem świateł (8%).
Tradycyjnie Wigilię spędziliśmy w domach (74%). Część z nas jednak wyjechała (18%). Ci, którzy decydują się udać wtedy w podróż, planują pojechać w przeważającej większości samochodami (82%). Część z nas jako środek komunikacji wybiera jednak autokary i pociągi (18%).
Według danych statystycznych, Polacy pokonają łącznie 444 mln km, wydając na paliwo około 247 mln zł i przemierzając średnio 98 km. To tak, jakby przejechać Ziemię wzdłuż równika 11 100 razy albo odbyć 578 lotów (tam i z powrotem) na Księżyc! Wszystko po to, by dotrzeć do rodziny (88%) lub hotelu, w którym zamierzamy wypocząć podczas świąt (4%).
Polacy rozpoczęli kolację wigilijną średnio o 17.30. Na stole podczas wieczerzy Polakom nie mogło zabraknąć przede wszystkim karpia (60%), barszczu z uszkami (51%), pierogów (31%), ogólnie ryb (21%) oraz kapusty z grochem lub z grzybami (21%). Zdecydowanie mniejsza liczba ankietowanych stawia na śledzie (14%), zupę grzybową (9%), kluski z makiem (7%), kompot z suszu (6%), ciasto (6%), kutię (5%) oraz przysmaki rybne w galarecie (4%). Do posiłku wigilijnego ze smakiem wypijemy kompot (80%) oraz kawę i herbatę (57%). Część z nas preferuje soki (44%), napoje gazowane (24%) oraz wodę (22%). Oczywiście wśród Polaków znajdują się także miłośnicy trunków, bez których nie wyobrażają sobie nawet wieczerzy wigilijnej. Ci najczęściej stawiają na wino (18%), mocniejsze alkohole (6%), piwo (2%), a niewielki odsetek badanych sięgnie po inne, bardziej wyszukane napoje procentowe (1%). Podczas dni świątecznych najchętniej wybieramy również wino (41%), a część z nas wybiera mocniejsze trunki (36%).
|