tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

  Burmistrz z absolutorium

 
Wykonanie budżetu gminy za 2011 rok i organizacja trzech oddziałów przedszkolnych w ZSS nr 3 zdominowały obrady XIX sesji Rady Miejskiej. Odbyła się ona w piątek, 22 czerwca w sali widowiskowej MDK






Zaraz po otwarciu sesji i wyborze radnego Jarosława Jurowskiego na sekretarza zaproponowany porządek obrad, na wniosek burmistrza, uzupełniono o kilka dodatkowych punktów, m.in. w sprawie zmian w uchwale dotyczącej strefy płatnego parkowania oraz w sprawie projektu podziału gminy na okręgi wyborcze. Po przyjęciu protokołu z obrad poprzedniej sesji radni wysłuchali sprawozdania burmistrza z działalności międzysesyjnej. Znalazły się w nim informacje o rozstrzygniętych ostatnio przetargach, wydanych zarządzeniach oraz rozpatrzonych wnioskach.
Po przedstawieniu sprawozdania, już kolejny raz radni, na wniosek przedstawicieli ZSS nr 3, rozmawiali o utworzeniu trzech oddziałów przedszkolnych w tej placówce. Jedni uważali, że na ten temat była już szeroka dyskusja na poprzedniej sesji i teraz już ta kwesta nie powinna być omawiana. Inni z kolei, uważali, że jeśli jest grupa ludzi, którzy chcą przedstawić ten problem to Rada powinna ich wysłuchać. Tak też się stało.
Burmistrz przypomniał, że we wtorek, 19 czerwca, rodzice i dzieci z oddziałów przedszkolnych przy ZSS nr 3 wraz z całą społecznością szkolną zorganizowali protest. Odwiedzili go w Urzędzie Miejskim i zwrócili się z ponownym apelem o wyrażenie zgody na kontynuowanie pracy trzech oddziałów przedszkolnych w placówce. Burmistrz mówił, że radni muszą wziąć pod uwagę, że w kolejnych latach problem z oddziałami zerowymi będzie narastał dlatego, że dla oddziałów zerowych określono, że nie może być w nich więcej niż 25 uczniów. Natomiast w przypadku szkół podstawowych, żeby oddziały w szkołach miejskich mogły się finansować subwencją, to liczba dzieci w oddziale powinna wynosić przynajmniej 27 uczniów. Problem polega na tym, że gdyby to był pojedynczy przypadek to można wtedy dyskutować. Jednak, jeśli gmina odstąpi od wcześniejszych ustaleń to wówczas inne szkoły także mogłyby powoływać się na ten precedens. Zdaniem burmistrza jeśli rodzice chcą, żeby dziecko spoza obwodu chodziło do tej placówki, pogarszają sytuację innych szkół, tych w swoich obwodach. Jan Wieruszewski jeszcze raz podkreślił, że jeśli w tych trzech oddziałach będzie wymagana liczba uczniów, to nie ma żadnych przeszkód, żeby w placówce powstały te trzy oddziały.
Rodziców z ?trójki?, obecnych także na sesji, reprezentowała dyrektorka placówki, Aneta Tokarska, której zdaniem, po przedstawieniu jej argumentów ten przypadek należy potraktować indywidualnie. W imieniu rodziców dyrektorka, kolejny już raz, prosiła burmistrza o przychylne rozpatrzenie prośby i wyrażenie zgody na utworzenie trzech oddziałów przedszkolnych w ZSS nr 3. Przypomniała, że kiedy w ubiegłym roku tworzono oddziały przedszkolne w szkołach, ona spotykała się wówczas z rodzicami i przekonywała ich, że w tej szkole ich dzieci będą bezpieczne i będą się czuć w niej jak w domu. Wtedy nikt nie mówił, że w szkołach będą takie zmiany i że dzieci jeszcze raz będą musiały wybierać inną szkołę. Podkreśliła, że tradycją nie tylko tej szkoły, ale wszystkich placówek jest tak, że najmłodsi uczniowie przechodzą z tym samym nauczycielem do następnych klas. Przedstawiła wyliczenia, z których, jej zdaniem, wynika, że oddział przy 23 uczniach także się sfinansuje. Burmistrza uważa, że w tych obliczeniach nie uwzględniono wszystkich elementów kosztów, jakie występują w szkole, ale zdaniem dyrektorki, 23 osoby w klasie to optimum, jakie funkcjonuje też w innych placówkach. Dyrektorka przekonywała, że w czasie roku szkolnego więcej uczniów przychodzi do tej placówki niż z niej odchodzi, więc może być tak, że te brakujące dzieci jednak będą chodzić do ?trójki?. Nikt w szkole nie wyobraża sobie klas liczących 35 uczniów. Podkreślano, że podczas spotkania rodzice zapewnili, że nie zamierzają nigdzie wyjeżdżać, ani przenosić dziecko do innej placówki. Dyrektorka Tokarska, w swoim wystąpieniu mówiła, że jest w bardzo trudnej sytuacji, bo chce być w zgodzie z burmistrzem, ale reprezentuje nauczycieli, rodziców, a w szczególności uczniów. Podkreślała, że zdaniem rodziców i grona pedagogicznego, przeniesienie dzieci do innych szkół, oznacza stres związany z zaaklimatyzowaniem się w środowisku innej szkoły. Zapewniała, że w przyszłym roku nie będzie tego problemu. Dyrektorka mówiła, że zorganizowano spotkanie z rodzicami i teraz w szkole jest już 78 podań, a więc mogą być utworzone trzy oddziały liczące po 26 uczniów. To oznaczałoby, że do tego minimum wymaganego przez burmistrza brakowałoby trzech uczniów, po jednym w każdym oddziale. Burmistrz nie krył zdziwienia, usłyszawszy te dane, tym bardziej że we wtorek była mowa o 23 uczniach w klasie, a dopiero podczas sesji dowiaduje się, że jest już po 26 uczniów. Podkreślił, że jest człowiekiem otwartym do rozmów, ale ani rodzice, ani dyrektorka nie wymuszą na nim decyzji podczas sesji. Musi to wszystko jeszcze raz przeanalizować i na spokojnie podjąć decyzję. Do tych wyliczeń zaprosił także dyrektorkę, która przypomnijmy, zaprezentował swoje, różniące się od tych, które przedstawił burmistrz.
Rodzice zwrócili się też z prośbą o wsparcia do posła Roberta Telusa, który był obecny na posiedzeniu sesji. Zdaniem posła nie ma nic ważniejszego jak dobro dziecka, dlatego spraw dotyczących człowieka nie powinno się zastępować tylko cyferkami. Poseł zacytował tylko fragment listu, jaki otrzymał od burmistrza w tej sprawie. Burmistrz poprosił go jednak o przeczytanie całości, po to by rzetelnie przedstawić informację w nim zawarte. Wszystkim radnym, jak wynika z ich wypowiedzie zależy na dobru dzieci. Głosy w sprawie utworzenia trzech oddziałów były podzielone. Jedni uważali, że wyjaśnienia dyrektorki są wystarczające. Należy jej zaufać i przystać na trzy oddziały. Inni z kolei stwierdzili, by jedna placówka nie rozwijała się kosztem innych. Po to opowiadali się, żeby dzieci chodziły do swoich obwodów, a nie na zasadzie podkopywania, bo to do niczego nie prowadzi.
Głos w tej sprawie zabrała także przedstawicielka rodziców, która zapytała, dlaczego rejonizacja nie obejmuje wszystkich. Jako przykład podała uczniów z ul. Staromiejskiej, uczących się w ZSS nr 1. Burmistrz, stwierdził, że rejonizacja obejmuje wszystkie placówki, gdzie w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci z obwodu, a dopiero potem spoza, jeśli są jeszcze wolne miejsca.
Radni zajęli się także funkcjonowaniem świetlic wiejskich, których sytuacja była omawiana na komisjach. W czasie sesji o funkcjonowaniu świetlic mówiła dyrektorka MDK, Monika Matusiewicz. W gminie funkcjonuje osiemnaście takich placówek. Ponadto w sześciu miejscowościach są wynajmowane pomieszczenia na potrzeby spotkań kół gospodyń wiejskich. Praca w tych świetlicach przebiega w sposób zorganizowany, świetlicowi są przygotowani do prowadzenia zajęć. Dużą uwagę przywiązywana jest do tego, by program w świetlicach był skierowany do dzieci i młodzieży. W świetlicach organizowanych jest wiele wydarzeń kulturalnych, są one centrum życia kulturalnego na wsiach. W każdej świetlicy zatrudniony jest na pół etatu pracownik. Radny Dariusz Kosno, zapytał o wysokość środków przekazywanych na świetlice wiejskie. Jest to około 20 tys. zł w skali roku na każdą ze świetlic ? mówiła dyrektorka. Radny wspomniał, że większa część tych wydatków to utrzymanie świetlic, w związku z czym zapytał, czy MDK, nie rozważał zacieśnienia współpracy ze szkołami, które na wsiach funkcjonują najczęściej do 15.00, a potem mogłyby działać jako świetlice wiejskie. W ten sposób, zadaniem radnego, pojawiły by się oszczędności. Burmistrz przyznał, że w tych miejscowościach, w których nie ma świetlic, a są szkoły to dobra propozycja. Jako przykład podał opoczyńskie placówki, otwarte do późnych godzin wieczornych. Do takiej organizacji potrzebna jest dobra wola dyrektorów placówek i osób prowadzących świetlice.
Radni omówili także spółki gminy i ich sprawozdania finansowe za ub. rok. Finansów jednostek nie omawiano na sesji, bo dyskutowano o nich na poszczególnych komisjach. Nim radni przystąpili do oceny wykonania ubiegłorocznego budżetu gminy, zaopiniowali także wykonanie budżetu w MDK, PiMBP, Muzeum Regionalnym oraz zakładzie budżetowym gminy, jakim jest kryta pływania. Finansów poszczególnych jednostek także nie omawiano na sesji, ponieważ omawiano je szczegółowo na wszystkich komisjach. Dlatego radni, w większości nie mieli pytań do obecnych na obradach dyrektorów jednostek. Przy okazji wykonania budżetu gminy w roku ubiegłym, radny Dariusz Kosno przypomniał, że na jednej z poprzednich sesji burmistrz zobowiązał się do przedstawienia radzie wysokość środków jakie gmina przekazuje na wieś i na miasto, w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Burmistrz powiedział, że wszyscy mieli świadomość, że był to budżet trudny, bardzo ambitny, który udało się zrealizować. Podziękował zastępcom, sekretarzowi, naczelnikom wydziałów, pracownikom urzędu. Dzięki ich współpracy udało się ten budżet zrealizować.
Komisja rewizyjna zaopiniowała wykonanie ubiegłorocznego budżetu pozytywnie i wystąpiła z wnioskiem o udzielenie burmistrzowi absolutorium. W głosowaniu 12 radnych opowiedziało się za, 7 wstrzymało się od głosu. Radni pogratulowali burmistrzowi udzielonego absolutorium. Gratulacje burmistrzowi złożył także radny Bartłomiej Firkowski, który powiedział, ze ta strona, która realnie patrzy na budżet w pewnym sensie mobilizuje burmistrza i jego służby do pozytywnego działania.
W dalszej części sesji radni podjęli szereg uchwał. Określili zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach oku szkolnego, w szkołach prowadzonych przez gminę. Określili także tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych oraz nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowiska o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin w szkołach i przedszkolach. Radni uchwalili także zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy.
Przyjęli zmiany w uchwale z dnia 28 grudnia ub. roku w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na terenie miasta. Do tematu wprowadził naczelnik wydziału techniczno?inwestycyjnego, Andrzej Snopczyński. W związku z działającymi od półtora miesiąca strefami płatnego parkowania, nasunęły się pewne spostrzeżenia i wnioski, które teraz zostaną uwzględnione w tej uchwale. Zmiany dotyczyły trzech paragrafów. Zmieniono stawki opłat za parkowanie, zrezygnowano z progresji za kolejną godzinę parkowania. Do tej pory za drugą godzinę parkowania trzeba było zapłacić 2,10 zł, a teraz za każdą następną godzinę parkowania trzeba będzie zapłacić 2 zł. Stawka parkowania za 30 minut pozostała bez zmian, jest to połowa stawki godzinowej, a więc 1 zł. Druga zmiana dotyczyła osób niepełnosprawnych, stawka zerowa obowiązuje nie dłużej niż 1 godzinę, a na miejscach nie wyznaczonych nie dłużej niż 30 minut. Kolejna zmiana dotyczyła godzin funkcjonowania płatnych stref. Będzie od 8.00 do 16.00 a było od 8.00 do 17.00. Na ulicy Mikołaja Kopernika opłaty będą pobierane w soboty będące dniami roboczymi, od 8.00 do 13.00, natomiast wyłączono opłaty w soboty w strefie na pl. Kościuszki. Z opłat za parkowanie zwolniono także pielęgniarki środowiskowe i lekarzy realizujących zadania.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 26 (781) z dnia 29 Czerwca 2012r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »