tygodnik opoczyński
Ogłoszenia
Wyróżnione
@UROLOG dr n. med. K. DĄBROWSKI, USG. WAZEKTOMIA* ...
czytaj dalej »

Sprzedam owies, bardzo ładny, tel. 500 176 ...
czytaj dalej »

Baza firm
 
Zdrowie

 Jak pracować, aby nie zwariować

 
Gdy nie chce się czegoś robić, praca staje się męką. Na szczęście istnieją zabiegi, które mogą ułatwić nam życie nawet wtedy, gdy nam się naprawdę nie chce. Oto jak motywować się do wykonania trudnych zadań


Do działania motywowani jesteśmy przez dwie główne siły psychiczne "chcę" i "muszę". Jeśli jakaś rzecz jest interesująca, lubimy ją, pociąga nas albo bardzo nam zależy, aby ją wykonać ? "chcemy". Gdy się chce, można godzinami wykonywać jakąś czynność w pełnym skupieniu a człowiek nawet nie czuje, że czas upłynął. Z reguły też zadania wykonywane są na wyższym poziomie.
Inaczej ma się rzecz wtedy, gdy "muszę" coś wykonać. Wtedy działanie wymaga więcej wysiłku, człowiek szybciej się męczy, zadanie wykonuje bez fantazji, łatwiej się dekoncentruje i poddaje, nie zależy mu też, aby zadanie było wykonane dobrze.

Jak zmienić motywację?
Zacznijmy od tego, że jeśli naprawdę ci się nie chce, czujesz wstręt do jakiegoś zadania, to najpierw poświęć tej myśli świadomie parę chwil: OK, nie chce mi się, wolałbym tego uniknąć, nie przepadam za tym?, a potem zacznij się motywować: ?ale nie mam wyjścia, muszę to zrobić, więc nie ma co biadolić, tylko trzeba sobie to jakoś ułatwić?. I tu zastosuj różne zabiegi:
? pomyśl po co to robisz. Unikaj odpowiedzi: to jest bez sensu. Znajdź w tym swój sens. Zamień w myślach słowo "Muszę to robić" na "Chcę to robić, bo?",
? poświęć czas na stworzenie celu. Ku czemu zmierza twoje działanie, co chcesz osiągnąć? Jaki jest cel? Po czym poznasz, że ten cel jest już osiągnięty?
? nie odsuwaj trudnych spraw na potem. Zmarnujesz dodatkowy wysiłek na przypomnienie ich sobie za kilka dni, na wejście w klimat. Gdy trudną rzecz załatwisz od ręki, nie będzie nad tobą "wisiała",
? zadbaj o czyste, przyjemne miejsce, w którym pracujesz,
? bądź w dobrej formie ? wyśpij się, najedz, miej siłę,
? obiecaj sobie jakaś przyjemną nagrodę po tym jak wykonasz już to co chcesz zrobić,
? załóż się z kimś, że wykonasz to, co masz do wykonania. Najlepiej jeśli to będzie osoba z którą rywalizujesz. To zmobilizuje cię do pracy. Czasem taki zakład działa nawet jeśli jest zrobiony tylko we własnych myślach,
? rusz z miejsca. Badania pokazują, że największy opór ludzie przeżywają tuż przed rozpoczęciem niechcianej czynności, gdy się już do niej zabiorą, pojawia się szereg korzystnych zmian psychologicznych: rośnie samoocena, pojawia się wyższy poziom optymizmu i rośnie energia,
? powiedz ludziom, na których zdaniu ci zależy, a o ich szacunek zabiegasz, że chcesz czegoś dopiąć. To nie pozwoli ci się poddać w chwilach załamania,
? gdy odechciewa ci się w trakcie pracy, przypomnij sobie, że ludzie są dumni z siebie dopiero wtedy, gdy robią rzeczy trudne, a nie gdy idą na łatwiznę. Robiąc coś trudnego zdobywasz szacunek do siebie,
? starasz się. Wielu ludzi (choć nie wszystkich) motywuje lęk. Pomyśl co się stanie, gdybyś nie zrobił tego, co zrobić musisz,
? pozwalaj sobie na przerwy w pracy wtedy, gdy jesteś już zmęczony. Przerwa w pracy umysłowej powinna następować po około godzinie intensywnego wysiłku i trwać około 10?15 minut. Fizycznie można pracować bez przerwy dłużej, ale przerwa też powinna być wtedy dłuższa,
? po wykonanym zadaniu daj sobie czas na odczuwanie dumy, zadowolenia.


dr Marcin Florkowski, psycholog   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 6 (865) z dnia 7 Lutego 2014r.
W dziale Zdrowie dostępne są również artykuły:

    Pokaż pełny spis treści
     
    Kontakt z TOP
    Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
    oglotop@pajpress.pl

    Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
    tel: 44 754 41 51

    Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
    tel: 44 754 21 21
    top@pajpress.pl
    Artykuły
    Informator
    Warto wiedzieć
    Twój TOP
    TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
    Zarejestruj konto »