tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Aktualności

 Zaczekajmy na rozporządzenie

 
Rozmowa z Bogusławem Kulawiakiem dyrektorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Piotrkowie Trybunalskim na temat proponowanych zmian w egzaminach na prawo jazdy



Dyrektor Kulawiak



Red.: Ostatnio bardzo dużo mówi się na temat zmian w ustawie o kierujących pojazdami, często są to sprzeczne informacje. Panie dyrektorze, jakie propozycje zmian w procesie egzaminowania są przedstawione w ustawie?
Bogusław Kulawiak: Pytanie jest bardzo szerokie, gdyż część zmian zawiera uchwalona ustawa o kierujących, m.in. wprowadza nowe kategorie prawa jazdy AM ? motorowerowa, A2 ? motocykle klasy średniej, zmiana minimalnego wieku dla uzyskania prawa jazdy w kilku kategoriach (nie dotyczy to powszechnej kat. B), wprowadza 2 letni okres próbny dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kat. B. Bardziej szczegółowe zmiany dotyczące procedur egzaminu teoretycznego i praktycznego określi rozporządzenie w sprawie egzaminowania, które jest w trakcie procedowania. Okreśłi ono zmiany egzaminu teoretycznego dla wszystkich kategorii i egzaminu praktycznego kategorii motocyklowych. tj. AM, A1, A2 i A.

? Czemu miałyby służyć zmiany w przebiegu egzaminu teoretycznego?
? Egzamin teoretyczny w proponowanej wersji ma przybliżyć sprawdzenie wiedzy i podejmowania na jej podstawie decyzji przez kandydata na kierowcę w rzeczywistych sytuacjach drogowych, tj. szybka analiza i podjęcie prawidłowej decyzji w odniesieniu do prezentowanych na egzaminie sytuacji drogowych. Ma na celu spowodować, aby w trakcie szkolenia przygotować kandydata na kierowcę do bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym, a nie uczyć mechanicznego wkuwania na pamięć odpowiedzi na pytania testowe. Nie miałem okazji uczestniczyć w testowej prezentacji nowego typu egzaminu, więc mówię tylko o celach jego wdrożenia. Nowy typ egzaminu teoretycznego z racji zasad jego przeprowadzenia prawdopodobnie wykluczy dopuszczalne obecnie w określonych sytuacjach egzaminy pisemne lub ustne. Sprawdzian będzie mógł być przeprowadzony wyłącznie komputerowo.

? Czy Pana zdaniem przez założone zmiany w egzaminie zmieni się również zdawalność?
? Jak każda zmiana może przynieść okresowe wahnięcie w dół zdawalności egzaminu teoretycznego. Ale osobiście uważam, że w perspektywie przyniesie podwyższenie, gdyż poza sprawdzeniem wiedzy przymuszał będzie do logicznego wyboru najlepszego rozwiązania, najmniejszego zagrożenia. Odpowiedź prawidłowa na pytanie będzie tylko jedna, a to jest najbliższe codziennemu poruszaniu się w ruchu drogowym. W obecnych testach odpowiedzi prawidłowych mogło być jedna, dwie lub trzy. Te kolejne prawidłowe odpowiedzi nie musiały być dla osoby egzaminowanej tak jednoznaczne i wymagały dłuższej analizy, dlaczego tak lub wkucia na pamięć, że tak jest? Obawiam się o osoby, które źle się czują przy komputerze, a do tego nieubłaganie upływający czas, bez prawa zatrzymania lub powrotu, u takich osób może, występować dodatkowa presja. Natomiast dobrze przyswojona wiedza na egzaminie teoretycznym będzie pomagała w egzaminie praktycznym, bo egzamin praktyczny w dużej części, to rzeczywisty ruch drogowy.

? 25 stycznia prezydent Bronisław Komorowski podpisał tę, niewątpliwie istotną dla branży szkolenia i egzaminowania kierowców, ustawę o kierujących pojazdami. W takim razie, kiedy najwcześniej można spodziewać się wprowadzenia zmian?

? Część zmian określonych w ustawie o kierujących wejdzie w życie w lutym 2012 roku, część w styczniu 2013 roku. Za tymi zmianami musi nadążać rozporządzenie w sprawie egzaminowania.

? A co z kategorią B1 dla osób niepełnoletnich. Do tej pory kandydat mógł mieć 16 lat i przystąpić do egzaminu?
? Ustawa o kierujących w części, która obowiązuje od 11 lutego 2012 r. określa, że kategoria B1 upoważnia do kierowania wyłącznie: po pierwsze: czterokołowcem, z wyłączeniem samochodu osobowego, samochodu ciężarowego i motocykla. Po drugie: Pojazdami określonymi dla kat. AM (kategoria motorowerowa)

? Zmiany mają również dotyczyć kierowców, którzy dopuszczają się wykroczeń na drogach, a dokładnie, którym naliczane są punkty karne. Obecnie można m.in. w piotrkowskim WORD odbyć szkolenie i zdjąć sobie 6 punktów karnych. Jak to będzie wyglądało po zmianach?
? O tym mówią artykuły od 96 do 105 ustawy o kierujących, stąd trudno w kilku słowach to przedstawić. Krótko ujmując, nie będzie szkolenia zdejmującego pewną liczbę punktów karnych dla osób w okresie próbnym dwóch lat od uzyskania prawa jazdy, które popełniły co najmniej dwa wykroczenia. Po drugie: kierowców ze stażem, którzy po raz pierwszy przekroczyli liczbę 24 punktów karnych. Dla nich jest przewidziany ustawowo kurs reedukacyjny. A po ponownym popełnieniu przez osoby w okresie próbnym trzech wykroczeń lub przez kierowców ze stażem zebrania następnych 24 punktów karnych, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania.

? Jak odnosi się Pan do przedstawionych propozycji?
? Pytanie bardzo trudne dla dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, gdyż zmiany określone w ustawie i zmiany, które określi rozporządzenie, to nie tylko zmiany formuły egzaminów, o których rozmawiamy, ale w dużej mierze, zmiany w zasadach organizacji i funkcjonowania WORD?u, więc odpowiedzi jednoznacznej nie mam. Oceniam, że zmiany w formule egzaminów idą w dobrym kierunku, natomiast niektóre zmiany dotyczące funkcjonowania WORD nie w pełni, na obecnym etapie, mnie przekonują. Jedno jest pewne, że zaproponowane zmiany przysporzą nam bardzo dużo pracy przy ich wdrażaniu oraz trochę więcej obowiązków później przy ich realizacji.

Red.: ? Dziękujemy za rozmowę!


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 45 (748) z dnia 11 Listopada 2011r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »