tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Sport

 Zachęta do szachów

 
Prezydent Międzynarodowej Federacji Szachowej zachęca do wprowadzenia szachów do programu szkolnego

Nikt nie ma żadnej wątpliwości, że szachy, poza sportowymi walorami, mają istotny udział w rozwoju ludzkiego myślenia. Międzynarodowe badania wykonane w ostatnich 50 latach potwierdziły, że szachy przyczyniają się do ogólnego rozwoju człowieka i jednocześnie rozbudowują jego pamięć i zdolności kierownicze. Szachy, jako gra, wymagają od zawodników stałego ćwiczenia i rozwijania zdolności planowania i przewidywania oraz takich cech, jak koncentracja, ocena, kreatywność czy też umiejętności podejmowania decyzji.
Wprowadzając szachy do programu szkolnego poprawiamy zdolności matematyczne uczniów oraz ich umiejętności w zakresie rozumienia czytanych tekstów.
Niektórzy twierdzą, że szachy są najpotężniejszym instrumentem kształtującym pozytywne cechy zachowania się dzieci. Kilka krajów, takich jak Rosja, Mołdawia, Armenia, Izrael, Indie oraz kilka stanów USA zintegrowały programy szkolne z szachami, pozwalając uczniom rozwijać umiejętności oceny i analizy, a także kreatywność i nawet sportowe zachowanie. Inne kraje wprowadziły centralne i regionalne szkoły szachowe w celu poprawienia procesu selekcji najlepszych z olbrzymiego grona dzieci zainteresowanych szachami. Pomaga to w znalezieniu najbardziej utalentowanych jednostek, które mogą zdecydować się na profesjonalne uprawianie szachów. W mojej ojczystej Republice Kałmuckiej przeprowadzone wieloletnie eksperymenty także dały wystarczające świadectwo korzyści płynących z wprowadzenia szachów do szkolnych programów.
Jednym z najważniejszych celów edukacji jest uczenie dzieci krytycznego myślenia. Dzieci muszą się uczyć przeprowadzania ocen uzasadnionych argumentami. Szachy są znakomitym narzędziem do pobudzania szybkiego i krytycznego myślenia. Tam nie ma dyskryminacji płci. Zarówno chłopcy, jak i dziewczęta mogą uczyć się grać w szachy i rywalizować między sobą. Szachy są dobre dla rozwoju umysłu, pozwalają zrównoważyć powszechną fizyczną aktywność oraz są dobre dla rozwoju pewności siebie młodych ludzi oraz uczucia samospełnienia. Grając w szachy i uczestnicząc w turniejach o różnym poziomie, młodzi gracze uczą się znosić i przeżywać zarówno zwycięstwa, jak i porażki oraz poznawać i rozróżniać pojęcia wiedzy i talentu.
Jednakże w szkołach nauczyciele nie powinni podchodzić do szachów, jak do innych przedmiotów. Szachy są unikalne w tym sensie, że nie są czymś przeznaczonym do nauczenia się, czy przedmiotem do opanowania. Są czymś więcej. Są fascynującą grą, ciekawą rozrywką, która może przerodzić się w hobby na całe życie. Po latach od ukończenia szkoły, ludzie mogą pasjonować się grą w szachy w partiach z przyjaciółmi albo z innymi osobami, których nigdy przedtem nie spotykali, ale którzy dzięki szachom mogą zostać ich przyjaciółmi.
Prosimy o powszechne poparcie wysiłków FIDE w kierunku wprowadzenia szachów do szkół na całym świecie.
Kirsan Iljumżinow
(magazyn Szachista, październik 2009)


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 1 (651) z dnia 8 Stycznia 2010r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »