W Zespole Szkół Samorządowych nr 3 już po raz drugi zorganizowano konkurs na najciekawszą zabawkę
Efektem pracy uczniów jest zorganizowanie wystawy najciekawszych prac konkursowych, którą my odwiedziliśmy w środę, 26 maja. Inicjatorką tego przedsięwzięcia jest nauczycielka fizyki Alina Janas. Chętnych do udziału w konkursie nie brakuje, tym bardziej, że autorzy najciekawszych eksponatów mają szanse na podwyższenie oceny końcowej o jeden stopień. Każdy uczeń dostaje także ocenę cząstkową, najczęściej są to piątki i szóstki. Jak nam powiedziała pani Alina, w ubiegłym roku miała uczniów, którzy interesowali się zjawiskiem elektromagnetyzmu i prądu elektrycznego i właśnie prace wyjaśniające te zjawiska stanowiły większość. – W tym roku prace są różnorodne. Jest nurek Kartezjusza, fontanna, poduszkowiec, rakieta, kołyska Newtona pozwalająca wyjaśnić zasady zachowania pędu i energii, w tym przypadku kinetycznej i wiele innych – dodaje.
Prace uczniów gimnazjów można oglądać w szkole przez cały tydzień. Przy okazji zwiedzania wystawy, uczniowie prezentują wykonane przez siebie zabawki, omawiając ich działanie w oparciu o prawa i zasady fizyki. Pani Alina wspólnie z Małgorzatą Jędrasik, Anetą Stańczyk i Bogusławą Koćmiel jest współautorką programu „Edukacja w regionie dla ochrony środowiska”. Dzięki temu na wystawie znalazły się też plakaty przygotowane przez uczniów, dotyczące układu słonecznego.
Uczniowie odwiedzający wystawę przekonali się, że fizyka może być również świetną zabawą. Wystawa jest inspirująca nie tylko dla uczniów, lecz również dla nauczycieli, którzy mają okazję przekonać się, że fizyki można uczyć w sposób niekonwencjonalny, z pomocą drobnych gadżetów oraz przedmiotów codziennego użytku. Bez kosztownego wyposażenia daje się wykonać efektowne i przyciągające uwagę uczniów pokazy, które uczą podstawowych praw przyrody.
Warto dodać, że uczniowie z „trójki” coraz bardziej interesują się nie tylko fizyką, ale też ekologią. Z sukcesem uczestniczą w wielu konkursach ekologicznych. |