Podczas tegorocznych wakacji organizowanne były w Poradni Psychlogiczno?Pedagogicznej w Opocznie i fili w Drzewicy letnie spotkania edukacyjno?terapeutyczne dla dzieci przebywających bądź oczekujących na terapię pedagogiczną i logopedyczną.
Prowadzący: pedagodzy ? Monika Szwagrzyk, Marta Milczarczyk, Katarzyna Banasik oraz logopeda Iwona Kresa zadbały o to, aby uczestnicy w przyjemny sposób usprawniali percepcję wzrokową, wzrokowo?ruchową czy słuchową. Celem spotkań było również rozwijanie umiejętności społecznych wszystkich dzieci, poprzez stworzenie radosnej atmosfery zabawy i jednoczesne zdobywanie wiedzy, nowych doświadczeń. Ważnym elementem było też rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów i współpracy w grupie, gdyż uczestnikami były dzieci w wieku od 6 do 10 roku życia.
Podczas wielu gier i zabaw na powietrzu, z elementami ćwiczeń według ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn oraz integracji sensorycznej, dzieci mogły kształtować świadomość własnego ciała, umiejętność kontrolowania jego ruchów, doskonalić sprawność motoryczną rąk i nóg.
Zajęcia z elementami ortografii prowadzone w trakcie spotkań terapeutycznych opierały się na połączeniu elementów nauki i zabawy. Stosowanie różnych form jak, np. rebusy, zagadki, gry dydaktyczne, krzyżówki czy łamigłówki pobudzały wyobraźnię i sferę uczuciową dzieci zwiększając tym ich zaangażowanie emocjonalne i poznawcze. Dzięki życzliwości kierownictwa takich instytucji jak: policja, straż pożarna, Muzeum Regionalne, Biblioteka Miejska dzieci mogły wzbogacić swoją wiedzę o rodzinnym mieście i poszerzyć słownictwo.
W filii poradni w Drzewicy uczniowie pod okiem pedagoga Grażyny Chałubińskiej w podobnej formie poszerzali swoją wiedzę. Celem prowadzonych zajęć było stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju i relaksu dzieci i młodzieży. Program dostosowano do indywidualnych potrzeb uczniów. Swobodne gry i zabawy sportowe na powietrzu, marsz z kijkami rozwijały motorykę małą i dużą, wzmacniały mięśnie ramion i barków, łagodziły napięcie mięśniowe. Zwiedzanie okolicy, ciekawych miejsc stworzyło możliwość rozwoju zainteresowań, wzbogacenia słownictwa, uczenia szacunku do otaczającej przyrody. Na zajęciach psychoedukacyjnych uczniowie budowali prawidłowe relacje z kolegami, koleżankami, zdobywając świadomość własnego ciała, ćwiczyły umiejętność werbalnego i niewerbalnego komunikowania się, doskonaliły umiejętność słuchania, uczyły się współpracować z innymi dziećmi.
Poradnia z uwagi na duże zainteresowanie dzieci i ich rodziców planuje zorganizować podobne zajęcia w przyszłym okresie wakacyjnym.
pedagog ? Grażyna Chałubińska
logopeda ? Iwona Kresa
|