tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

  Utrzymanie czystości w gminach

 
Zapisy nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zmuszają gminy do podejmowania nowych uchwał


Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przyjęta przez Sejm 1 lipca ub. roku wprowadziła cały szereg istotnych zmian do obecnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Ustawa nakłada nowe obowiązki na samorządy, podmioty odbierające odpady komunalne oraz na właścicieli nieruchomości. Zmiany te mają na celu poprawę obecnego stanu gospodarki odpadami komunalnymi.
W nowym systemie gospodarki odpadami komunalnymi gmina będzie miała wpływ na każdy z jego elementów i dzięki temu będzie mogła kształtować sposób gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie. Jednakże najpierw każda gmina będzie zobowiązana zorganizować system gospodarki odpadami komunalnymi, zgodnie z zapisami ustawy oraz z uwarunkowaniami miejscowymi.
Nowy system zacznie obowiązywać od 1 lipca 2013 roku, wtedy też wejdą w życie uchwały rad gmin. Gminy zaczną pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości, a w zamian zapewnią świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów.
Opoczyńscy radni określili szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odpierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminu i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W przypadku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą pobierane od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość. Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właściciela nieruchomości zamieszkałych stanowić będzie iloczyn sumy mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz określonej stawki za pojemnik. Ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość ustalana będzie na podstawie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy.
Miesięczna stawka będzie wynosić 16 zł od każdego mieszkańca. Oznacza to, że jeśli w gospodarstwie domowym są cztery osoby, to za miesiąc będą musieli zapłacić 64 zł. Do tego jeszcze trzeba doliczyć koszty za pojemnik. Od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne ustalono miesięczną stawkę opłaty za pojemnik o pojemności 120 litrów w wysokości 24 zł, 240 litrów ? 40 zł, 1100 litrów ? 140 zł, o pojemności 7 m3 w wysokości 760 zł. Warto jednak segregować odpady, bo jeżeli odpady komunalne będą segregowane, to wówczas miesięczna opłata będzie wynosić o połowę mniej, 8 zł od każdego mieszkańca. W tym przypadku niższe są również opłaty za pojemniki. I tak za pojemnik o pojemności 120 litrów trzeba będzie zapłacić 12 zł, 240 litrów ? 20 zł, 1100 litrów ? 70 zł, o pojemności 7 m3 ? 380 zł.
Bezpośrednio od właścicieli nieruchomości odbierane będą niesegregowane odpady oraz selektywnie zbierane: szkło bezbarwne i kolorowe, odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowanie wielomateriałowe, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano?remontowe i rozbiórkowe, zużyte opony, ubrania i tekstylia, w gospodarstwach rolnych opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach.
Odpady powstałe na terenie nieruchomości, posegregowane niezgodnie z zasadami traktowane będą jako odpady zmieszane.
Odbierający odpady komunalne odbiorą wyłącznie te, które będą umieszczone w oznakowanych pojemnikach i workach. W dniu odbierania odpadów komunalnych, należy zapewnić łatwy dostęp do pojemników i worków pracownikomw podmiotu odbierającego odpady komunalne lub wystawić pojemniki i worki przed wejściem na teren nieruchomości.
Punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych będą świadczyły usługi od poniedziałku do piątku, od godziny 8.00 do godziny 18.00.
Przeterminowane leki z gospodarstw domowych będzie można przekazać do przychodni i aptek, uczestniczących w ich zbiórce, których adresy będą na bieżąco podawane do publicznej wiadomości mieszkańcom. Natomiast odpady wielkogabarytowe odbierane będą zgodnie z harmonogramem odbioru ustalonym przez gminę z podmiotem odbierającym odpady komunalne, z którym gmina zawrze umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz udostępnionym właścicielom nieruchomości, od których mają one zostać odebrane. Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe w wyniku prowadzenia drobnych robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do właściwego organu administracji, odbierane będą na indywidualne zamówienie złożone przez właściciela nieruchomości do podmiotu odbierającego odpady komunalne, z którym gmina zawarła umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Zużyte baterie i akumulatory można przekazywać do punktów ich sprzedaży detalicznej, do punktów sprzedaży hurtowej, a także przedsiębiorcom świadczącym usługi w zakresie wymiany zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można przekazywać do punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym punktów sprzedaży sprzętu, których adresy są podane do publicznej wiadomości mieszkańcom.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 47 (802) z dnia 23 Listopada 2012r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »