PKP PLK planuje od grudnia tego roku czasowo wyłączyć z eksploatacji 2 tys. km linii kolejowych, w tym linię nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki ? Skarżysko?Kamienna, po której kursują uruchomione w grudniu szynobusy z Opoczna do Tomaszowa. Przewoźnik uspokaja jednak, że jest to tylko propozycja ? Przewozy Regionalne nie zamierzają rezygnować z tego połączenia
W połowie lutego PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły listę linii kolejowych planowanych do wyłączenia z eksploatacji w grudniu tego roku. Znalazło się na niej 90 odcinków o łącznej długości 2 tys. km. Plany podyktowane są względami ekonomicznymi. Spółka liczy, że dzięki zmianom zaoszczędzi 60?80 mln zł rocznie.
Odcinki zaplanowane do wyłączenia podzielono na dwie kategorie. W pierwszej znalazło się 56 odcinków (910 km linii) definitywnie wyłączonych z ruchu w 2014 roku, na których teraz odbywa się tylko ruch towarowy. Druga obejmuje 34 odcinki (1090 km) wstępnie wyłączone z ruchu w 2014 roku. Decyzja o ich wyłączeniu zapadnie po konsultacjach z przewoźnikami i będzie zależała od popytu z ich strony. Właśnie na tej drugiej liście znalazły się trzy odcinki linii nr 25 Łódź Kaliska ? Dębica, w tym 86?kilometrowy odcinek Tomaszów Mazowiecki ? Skarżysko?Kamienna, na którym od grudnia, po trzyletniej przerwie, wznowiono połączenia pasażerskie między Tomaszowem a Opocznem. Kursują tu również pociągi towarowe. Ewentualna decyzja zarządu PLK oznaczać będzie nie tylko zawieszenie pociągów i szynobusów, ale również redukcję etatów wśród kolejarzy pracujących na tej linii.
Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Plany PLK w odniesieniu do linii kolejowej nr 25 są uzależnione od zapotrzebowania przewoźników i w zasadzie stanowią jedynie propozycję. Tymczasem Przewozy Regionalne, które póki co realizują połączenia pasażerskie na odcinku Tomaszów ? Opoczno na podstawie umowy obowiązującej do końca roku, zamierzają składać zamówienie na pociągi. Podobne jest zresztą stanowisko Urzędu Marszałkowskiego, który nie tylko chce utrzymać połączenie Opoczno ? Tomaszów (połączenie znalazło się w planie rozkładu na kolejny rok), ale także prowadzi rozmowy z samorządem województwa kieleckiego w sprawie uruchomienia połączeń Łódź ? Tomaszów Maz. ? Skarżysko Kamienna, docelowo nawet do Kielc. Zainteresowanie zarówno przewoźników, jak i samorządów jest więc duże. Jeśli będzie wystarczające do uniknięcia strat, utrzymanie ruchu kolejowego na tym odcinku jest ciągle możliwe. |