tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

 Rzecznik pomaga

 
W Starostwie Powiatowym działa Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta, który w skali roku udziela bezpłatnie kilka tysięcy porad. Liczba korzystających z jego pomocy wzrasta co roku od 10 do 15%. Rzecznik prowadzi mediacje między sprzedającym a kupującymi, najczęściej kończące się sukcesem



Coraz bardziej popularne staje się szukanie pomocy u rzeczników praw konsumentów. W ubiegłym roku w całej Polsce rzecznicy udzielili ponad 444 tysięcy porad. Przeszło 75 tys. dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi i finansowymi oraz zakupem sprzętu RTV i AGD.
Także w naszym powiecie konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i konsekwentnie dążą do ich przestrzegania. Pomaga im w tym Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta, Grzegorz Szubert.
Najczęstszą formą działania rzeczników jest udzielanie porad prawnych osobiście bądź telefonicznie. Interweniują u przedsiębiorcy poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. Pomagają też konsumentom, którzy decydują się bronić swoich interesów przed sądem. Mogą przygotować pozew albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym.
– W naszym powiecie zmniejszyła się ilość skarg na działalność sprzedawców i przedsiębiorców. Wynika to z ich uczciwości – mówi Grzegorz Szubert. – Generalnie na terenie naszego powiatu nie ma problemu z załatwianiem spraw.
Mieszkańcy powiatu najczęściej zgłaszają sprawy dotyczące zakupu obuwia – z reguły sportowego ze średniej półki cenowej oraz sprzętu RTV i AGD. W przypadku obuwia najczęściej chodzi o jakość. Rodzimi przedsiębiorcy i handlowcy, częściej uwzględniają uzasadnione reklamacje klientów, aniżeli sklepy popularnych sieciówek. Handlarze na targu czy na bazarku najczęściej bez problemu wymieniają wadliwy towar. Czasami zgłaszane są też skargi dotyczące usług, np. budowlanych, kamieniarskich, dotyczących budowy pomników. Pojawiła się też jedna skarga na usługę fryzjerską, która w rezultacie okazała się bezpodstawna.
Skargi konsumentów dotyczyły zwykle reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową lub spra związanych z gwarancją. Pojawiają się też skargi na usługi firm telekomunikacyjnych – nieprawidłowości związane ze zmianą warunków umowy, jakości świadczonych usług, naliczaniem opłat wyrównawczych z tytułu niedotrzymania warunków umowy, nierzetelnego informowania abonentów o obowiązujących w dniu podpisywania umowy ofertach promocyjnych. Bardzo rzadko pojawiają się skargi dotyczące kredytów.
Rzecznik chętnie pomaga. Jeżeli istnieje potrzeba, pojedzie z klientem do sklepu, by tam wyjaśnić sprzedawcom czy właścicielom obowiązujące przepisy. Trzeba jednak podkreślić, że obok pomocy rzecznika, czasami potrzeba też wielkiego samozaparcia konsumenta. W tym roku jedna sprawa była rozstrzygana w sądzie. Zakończyła się pozytywnie dla konsumenta.


Nal   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 37 (844) z dnia 13 Września 2013r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »