tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Zdarzenia

 Rok 2011 na drogach

 



Wypadki, zabici, ranni, kolizje w latach 2005?2011



Miniony rok, w porównaniu do lat poprzednich, można zaliczyć do bezpiecznych. Pomimo wzrostu ilości wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych (w stosunku do 2010 r.) można zauważyć utrzymującą się tendencję spadkową w ogólnej ilości odnotowanych zdarzeń drogowych oraz osób rannych.
Czerwiec i wrzesień były najbardziej niebezpieczne pod względem ilości wypadków drogowych, a szczególnie ich ofiar, tj. osób zabitych i rannych. Z ogólnej liczby zdarzeń (585) do 55 doszło w czerwcu, zginęły w nich 3 osoby, a 18 zostało rannych. We wrześniu w 59 zdarzeniach straciły życie 3 osoby, a 9 zostało rannych. Najwięcej rannych (16) w wypadkach zostało w październiku, gdy doszło do 76 zdarzeń.
Największe zagrożenie występuje niezmiennie na drogach krajowych, gdzie mamy do czynienia z największym natężeniem ruchu. Ogółem drogi krajowe, stanowiąc zaledwie 12% długości wszystkich dróg utwardzonych na terenie powiatu, generują największą ilość zdarzeń drogowych ? 35% wszystkich wypadków drogowych, 42% wypadków ze skutkiem śmiertelnym, 34% osób rannych i 43% kolizji.

Najbardziej niebezpieczne odcinki dróg na terenie powiatu opoczyńskiego to:
* droga krajowea nr 12 (obszar miejski w granicach administracyjnych Opoczna ? ul. Piotrkowska), gdzie na odcinku o długości 5 km odnotowano 61 zdarzeń drogowych, w których 6 osób zostało rannych. Od 5 stycznia, w związku z oddaniem do użytku obwodnicy Opoczna w ciągu K?12, powyższy odcinek drogi w granicach Opoczna zyskał kategorię drogi gminnej.

* droga krajowa nr 74 od Paradyża do Soleca, gdzie na odcinku 6 km odnotowano 25 zdarzeń drogowych, w których 1 osoba zginęła.
* droga wojewódzka nr 726 od Kolonii Libiszów do Ostrowa, gdzie na odcinku drogi o długości 10 km odnotowano 16 zdarzeń drogowych, w których 1 osoba poniosła śmierć a 4 zostały ranne.

* droga krajowa nr 12 ? obszar wiejski na terenie gm. Mniszków, gdzie na odcinku o długości 10 km odnotowano 16 zdarzeń drogowych, w których 1 osoba zginęła, a 3 osoby zostały ranne.
Corocznie w powiecie przybywa około trzech tysięcy zarejestrowanych pojazdów. Niestety, infrastruktura rozwija się zdecydowanie wolniej, a to przyczynia się bezpośrednio do zwiększenia natężenia ruchu pojazdów na drogach. W 2005 r. w powiecie zarejestrowanych było 37.655 pojazdów, a w 2011 r. ? 56.200.
W 2011 r. na drogach powiatu opoczyńskiego większość wypadków drogowych (72%) spowodowali kierujący pojazdami. Śmierć w nich poniosło 6 osób, a 78 osób zostało rannych. Piesi uczestnicy ruchu spowodowali 11 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 5 osób a 7 osób zostało rannych (7%).
Główną przyczyną wypadków drogowych z winy kierującego jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (28%), a następnie niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (18%). Pod względem ilości ofiar wypadków również dominują wymienione przyczyny. Należy zauważyć duży odsetek osób zabitych z powodu nieprawidłowego wyprzedzania.
Wśród kierujących pojazdami bardzo poważny problem stanowią nietrzeźwi uczestnicy ruchu, którzy byli sprawcami 19 zdarzeń drogowych, w tym 5 wypadków, w których 1 osoba zginęła a 9 osób zostało rannych.
Z winy pieszych doszło do 18 zdarzeń, co stanowi 3% wszystkich zdarzeń drogowych zaistniałych w 2011 roku. Należy zwrócić uwagę na dużą ilości zdarzeń zaistniałcyh z powodu nieostrożnego wejścia pieszego na jezdnię, co było przyczyną 5 wypadków, w których 2 osoby zginęły, a 4 osoby zostały ranne. Ogólnie na skutek niewłaściwego zachowania pieszych odnotowano 11 wypadków, w których śmierć poniosło 5 osób a 7 zostało rannych. Wśród pieszych sprawców zdarzeń drogowych sześciu było w stanie nietrzeźwym (spowodowali 3 wypadki drogowe, w których 2 osoby zginęły, a 1 osoba została ranna).
W 2011 r. najbardziej zagrożoną grupą użytkowników dróg okazali się kierowcy samochodów osobowych, którzy stanowili 42% ofiar spośród ogółu. Pod względem ofiar śmiertelnych największą grupę stanowili piesi 50% ( 6 osób), a następnie rowerzyści i użytkownicy samochodów osobowych. Rozpatrując całość należy zwrócić szczególną uwagę na tzw. niechronionych uczestników ruchu (pieszych, rowerzystów i motorowerzystów), którzy bardzo często stają się ofiarami wypadków. Piesi, rowerzyści i motorowerzyści stanowili 44% ogółu ofiar wypadków (9 zabitych i 43 osoby ranne).
Pod względem wieku najbardziej zagrożoną grupę ofiar wypadków drogowych stanowiły osoby w przedziale wiekowym 40?59 lat. Wśród ofiar śmiertelnych osoby w przedziale wiekowym powyżej 40 lat również stanowią najbardziej zagrożoną grupę wiekową.
W grupie najmłodszych uczestników ruchu drogowego tj. dzieci i młodzieży do lat 18 najwięcej ofiar odnotowano wśród użytkowników samochodów osobowych oraz wśród pieszych i rowerzystów.
Do największej liczby zdarzeń dochodziło w godz. od 15.00 do 22.00. W tym czasie zaistniały 44 wypadki, w których śmierć poniosło 7 osób, a 47 zostało rannych. Również w tym czasie odnotowano najwięcej kolizji drogowych ? 168.
Najwięcej wypadków drogowych, których sprawcami byli nietrzeźwi, odnotowano pomiędzy godz. 18.00 a 23.00. Największe zagrożenie występuje w piątki, soboty i niedzielę, wtedy najczęściej dochodzi do wypadków drogowych.Najwięcej zdarzeń drogowych, których sprawcami byli nietrzeźwi kierujący, odnotowano w soboty.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 9 (764) z dnia 2 Marca 2012r.
W dziale Zdarzenia dostępne są również artykuły:

Pokaż pełny spis treści
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »