4 grudnia w ZSS nr 1 odbyły się zajęcia profilaktyczne w wykonaniu aktorów z ośrodka "ALPMIM" z Krakowa. Dla uczniów z klas podstawowych przygotowano przedstawienie zatytułowane "Happy Life", a dla gimnazjalistów ? "Przyszłość"
? Do zaproszenia aktorów z ośrodka "ALPMIM" zachęciła nas interesująca forma granych przez nich spektakli, wzbogaconych w elementy dramy, prezentacje multimedialne oraz odpowiednio dobraną muzykę. Dodatkowo, aktorzy starają się aktywizować do działań młodzież, poprzez pracę w grupach, czy uczestnictwo w scenkach tematycznych ? powiedziała pedagożka szkolna, Danuta Wedlechowicz.
Przedstawienie "Happy Life" dotyczyło zagadnień z zakresu profilaktyki przemocy i agresji. Widownia została podzielona na cztery grupy. Każda z nich, pod przewodnictwem lidera, miała wpływ na to, co działo się na scenie. Spektakl miał charakter interaktywny i wymagał od uczestników odpowiedzi na sytuacje, w których jeden z bohaterów widowiska doświadczał przemocy. Aktorzy prowokowali młodzież do reakcji w momentach, kiedy byli świadkami prześladowania kolegi. "Happy Life" to humorystyczna drama, która pomogła uczniom wczuć się w rolę osoby napiętnowanej przez grupę rówieśniczą. Za jej pośrednictwem młodzież uczyła się reakcji w momentach, gdy byli świadkami przemocy.
Aktorzy w swoim przedstawieniu wykorzystali dialog z widownią, metodę nacisku grupowego, oddziaływanie przykładem oraz metodę wpływu sytuacyjnego. Głównymi celami przedsięwzięcia było zapoznanie uczniów z pojęciem przemocy psychicznej, uświadomienie jej form, pokazanie sposobów reagowania na przemoc oraz pouczenie jak reagować, gdy jest ona stosowana. Aktorzy uświadomili uczniów jakie są skutki bierności w takiej sytuacji oraz pokazali korzyści płynące z rozwiązywania problemów. Podjęli również temat empatii ? czym jest i dlaczego warto być empatycznym, a także zachęcali do budowania bezpiecznego środowiska wokół siebie. Młodzież żywo reagowała na szykanowanie głównego bohatera przedstawienia, a po zakończeniu sztuki chętnie uczestniczyła w dyskusji, proponując różne wyjścia z sytuacji dla osoby, wobec której potencjalnie stosowana byłaby przemoc.
Spektakl profilaktyczny "Przyszłość" stanowił natomiast zapytanie o tytuł sztuki w szerokim tego słowa znaczeniu. Pojęcie to, abstrakcyjne niekiedy dla młodego człowieka, zostało rozłożone przez aktorów na czynniki pierwsze, poprzez stawianie pytań: kiedy zaczynamy kształtowanie naszej przyszłości i czym powinniśmy się w tym kierować? Przedstawienie miało formę multimedialnego spotkania z człowiekiem, który opowiadał widzom swoją historię. Bohater spektaklu pokazał w ten sposób, że przyszłość każdego człowieka leży w jego własnych rękach i od początku może decydować, co mu przyniesie. Aktorzy wykorzystali w tym celu metodę wpływu osobistego, czyli oddziaływanie przykładem własnym. Przedstawienie miało na celu pobudzenie refleksyjności uczniów, zainspirowanie ich do aktywności i "poszukiwania siebie" oraz uświadomienie młodzieży ich możliwości w zakresie realizowania swoich marzeń i pasji. Spektakl przypadł widzom do gustu, ponieważ zawierał wiele nieoczekiwanych zwrotów akcji. Główną atrakcją były elementy teatru cieni. Młodzi ludzie byli pod wrażeniem, gdy bohater w trakcie opowieści na oczach publiczności wykonał artystyczny makijaż na swojej twarzy i ucharakteryzował się na "żywą statuę". Przedstawieniu towarzyszyła muzyka, pokaz slajdów oraz prezentacja filmów związanych z tematem.
Spektakle sfinansowane zostały przez Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Tego typu przedsięwzięcia powinny być podejmowane przez placówki oświatowe jak najczęściej. Uczą bowiem młodzież właściwych reakcji na sytuacje trudne i uświadamiają, jakie mogą być konsekwencje, gdy pomoc dla osoby prześladowanej nie przyjdzie na czas...
|