Pierwsza tura wyborów samorządowych zakończona 16 listopada, pozostawiła po sobie mnóstwo billboardów i plakatów wyborczych. Według ustawodawcy na ich usunięcie komitety wyborcze mają 30 dni od zakończenia wyborów (art. 71 ust. 5 Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw). Odpowiedzialni za to są pełnomocnicy wyborczy, którzy obligatoryjnie są powoływani, aby występować na rzecz i w imieniu danego komitetu wyborczego (art. 64c, ust. 2 § 1, art. 64d, ust. 3 § 1, art. 64e ust. 2 § 1 oraz art. 64 f ust. 2 § 1 ordynacji wyborczej). W przypadku niewypełnienia tego terminu, ustawodawca przewidział dwa szczególne rodzaje odpowiedzialności: odpowiedzialność administracyjną (art. 71 ust. 6 ordynacji wyborczej) i odpowiedzialność za wykroczenie (art. 199a ust. 2 § 1 ordynacji wyborczej). Jeśli chodzi o odpowiedzialność administracyjną, to po upływie 30 dni od zakończenia wyborów wójt (burmistrz, prezydent miasta) zarządzają usunięcie na koszt danego komitetu wyborczego, należący do niego plakat, hasło wyborcze lub urządzenie ogłoszeniowe. Natomiast jeśli chodzi o odpowiedzialność za wykroczenie, to dla pełnomocnika, który nie wypełni swoich ustawowych obowiązków, przewidziana jest kara grzywny w wysokości od 20 do 5000 złotych (art. 42 § 1 kodeksu wykroczeń). Termin usunięcia plakatów i billboardów pozostałych po I turze wyborów mija 16 grudnia, a po II turze 30 grudnia.
|