Koniec roku szkolnego zbliża się wielkimi krokami. Jeszcze przed wakacjami nauczyciele będą przedstawiać uczniom wykaz podręczników na nowy rok szkolny, dlatego kurator oświaty przypomina o podstawowych kryteriach wyboru podręczników
Kurator oświaty przypomina nauczycielom, że w realizacji programu nauczania mają oni prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważają za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych. W myśl art. 12 ust. 2 ustawy Karta nauczyciela i art. 22a ust. 1 ustawy o systemie oświaty nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, a zatem decyzja, czy a jeżeli tak, to z jakich podręczników korzystać, należy wyłącznie do nauczyciela.
Kurator przypomina, iż wyboru podręcznika nauczyciel powinien dokonywać kierując się wyłącznie przesłankami dydaktycznymi oraz potrzebami i możliwościami uczniów, którzy będą z niego korzystać. Rozwiązaniem ułatwiającym rodzicom zakup podręczników i znacznie obniżającym koszty tego zakupu jest wybór przez nauczycieli tych samych podręczników na kolejne lata. Korzystaniu przez nauczycieli z takich samych podręczników w kolejnym roku sprzyja obowiązujące od 18 lipca 2012 roku ograniczenie możliwości składania wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika, zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20% objętości (nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia do użytku szkolnego). Do obowiązków dyrektora szkoły należy podanie do publicznej wiadomości do 15 czerwca danego roku, zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego. Dyrektor nie może ingerować w decyzje nauczycieli dotyczące wyboru podręczników, nie może także podejmować w ich imieniu wiążących zobowiązań.
Oferowanie nauczycielom lub dyrektorom szkół jakichkolwiek korzyści w zamian za wybór konkretnego podręcznika jest niezgodne z zagwarantowaną w przepisach prawa oświatowego zasadą autonomii zawodowej nauczyciela, który w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników. Przyjmowanie jakichkolwiek dóbr od wydawców podręczników może narażać nauczyciela lub dyrektora szkoły na zarzut przyjmowania korzyści majątkowych. |