tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Aktualności

 O problemie dysleksji

 
Nowości Biblioteki Pedagogicznej

W Polsce nowa wiedza na temat dysleksji jest jeszcze mało znana. Ciągle jeszcze nie opracowano niezawodnych metod diagnozy tych zaburzeń. Ostatnio niemieccy naukowcy odkryli kolejny gen odpowiedzialny za dysleksję. Prowadzili oni badania polegające na wykryciu zależności między nieprawidłową mową dyslektyków a mutacjami w DNA. Efektem tych badań było wniosek, że szare komórki dyslektyków są niewystarczająco odżywione i stąd pochodzi część tych zaburzeń.
Publikacją niezwykle cenną, która prezentuje aktualny stan badań nad problemem dysleksji jest praca Grażyny Krasowicz–Kupis: Psychologia dysleksji. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. (nr inw. 29 582)
Autorka prezentuje tu współczesne poglądy na temat dysleksji rozwojowej czyli specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, które dają o sobie znać w dzieciństwie, od początku nauki pisania i czytania. Książka jest źródłem cennych informacji dla psychologów, pedagogów, logopedów, studentów tych kierunków. Może też być źródłem wiedzy dla rodziców dzieci z dysleksją oraz dla osób dotkniętych tym problemem.
Ze zjawiskiem dysleksji wiąże się też problem dysgrafii, czyli częściowej lub całkowitej utraty umiejętności pisania oraz dysortografii, czyli specyficznych zaburzeń w nauce pisania objawiających się popełnianiem błędów ortograficznych. Pozycją godną uwagi jest
„Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją” Anny Jurek – Gdańsk: Wydawnictwo „Harmonia”, 2008 (nr inw. 29 260)
Autorka publikacji przedstawia przyczyny niepowodzeń dzieci i młodzieży w uczeniu się języka polskiego i języków obcych a także ukazuje przykłady szybkiego przezwyciężania trudności w zakresie poprawnej pisowni. Publikacja jest skierowana do polonistów, nauczycieli języków obcych, pedagogów terapeutów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz rodziców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w opanowaniu ortografii. Opisy metod kształcenia uzupełniają przykłady ćwiczeń aktywizujących przyswajanie wiedzy przez uczniów, dzięki czemu mogą one zdobywać umiejętność poprawnego pisania. W Polsce problemem dysleksji dużo wcześniej zaczęła zajmować się Marta Bogdanowicz (inicjatorka i przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji, światowy autorytet w zakresie dysleksji. Prof. Marta Bogdanowicz jest autorką m.in. takich pozycji jak.: „Metoda Dobrego Startu”, „Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie” i wielu innych. Pozycją godną polecenia jest książka
Marty Bogdanowicz, Anna Andryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów. – Gdańsk: Wydawnictwo „Operon”, 2005 (nr inw. 28814)
Poradnik ten powinien być obowiązkową lekturą każdego nauczyciela. Autorki udzielają konkretnych wskazówek do pracy z tymi uczniami. Można tu znaleźć przyczyny niezrozumiałych bądź niewytłumaczalnych zachowań uczniów z dysleksją. Dzięki tej lekturze nauczyciele języków obcych , matematyki, fizyki, historii, geografii, chemii czy biologii mogą poznać trudności, jakie pojawią się u uczniów z dysleksją na lekcjach tych przedmiotów. Omawiane zagadnienia uzupełniają liczne ciekawostki i ilustracje wykonane przez ucznia dyslektyka, uzdolnionego plastycznie wychowanka autorki Anny Adryjanek.
Dorota Adamczyk
Biblioteka Pedagogiczna w Piotrkowie Trybunalskim
Filia w Opocznie


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 39 (690) z dnia 1 Października 2010r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »