tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Kultura

 O konfliktach wśród młodych

 
Biblioteka Pedagogiczna poleca

Jednym z częstych zjawisk życia społecznego są konflikty. Mogą one stanowić zagrożenie dla cenionych przez daną jednostkę wartości. Mogą też przyczynić się do powstania psychicznych i fizycznych dolegliwości. Stosunkowo często sytuacje konfliktu społecznego przeżywają również dzieci i młodzież. Jednak zmaganie z nimi jest znacznie trudniejsze niż u dorosłych (mniejsza kontrola nad okolicznościami powodującymi negatywne emocje, a w związku tym mniejsze możliwości wpływania na nie). Poznanie sposobów radzenia sobie z tymi zjawiskami przez dzieci i młodzież jest tematem książki Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym: jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież (red. Danuta Borecka–Biernacka. Warszawa: Difin, 2010 (nr inw. 29721)
Pozycja ta składa się z dwóch części. Część pierwsza zatytułowana „Sytuacje konfliktu społecznego w percepcji dzieci i młodzieży” zawiera siedem artykułów stanowiących rozważania i doniesienia z badań nad tą problematyką. W pierwszym artykule autorka Małgorzata Kuśpit podejmuje refleksję nad zjawiskami konfliktowymi występującymi wśród dzieci w wieku przedszkolnym. W kolejnych artykułach poruszony jest problem konfliktu w środowisku szkolnym i sposoby radzenia sobie z nimi dzieci, prezentowane są wyniki badań nad czynnikami konfliktów uczeń–nauczyciel w szkole średniej. W następnym artykule Tomasz Zimny uwypukla sposoby wspierania i wspomagania ucznia przez nauczyciela–wychowawcę w radzeniu sobie z sytuacją trudną i konfliktową. Kolejne artykuły dotyczą strategii rozwiązywania problemów w sytuacji konfliktu (technika pięciu kroków; dyskusja aktywizująca jako metoda pedagogiczna). Autorki wymieniają rodzaje umiejętności niezbędnych do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Ostatni artykuł dotyczy konfliktów w rodzinie uwarunkowanych złą komunikacją między dziećmi a rodzicami. Autor prezentuje czynniki zaburzające komunikację w rodzinie i prowadzące do pojawienia się konfliktów.
W części drugiej zatytułowanej: „Sposoby radzenia sobie dzieci i młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego – przyczyny i skutki” zamieszczono sześć artykułów. Pierwszy artykuł dotyczy zachowań człowieka w sytuacji konfliktu interpersonalnego. Kolejny dotyczy pomiaru stylów rozwiązywania konfliktów i ich efektów. W badaniu są stosowane następujące narzędzia badawcze : kwestionariusz stylu rozwiązywania konfliktów przez dziecko, rodziców, kwestionariusz efektów konfliktu itd. Kolejny artykuł autorstwa Danuty Boreckiej–Biernat prezentuje badania nad strategiami radzenia sobie młodzieży z sytuacjami konfliktowymi. Następny artykuł autorstwa Krystyny Węgłowskiej–Rzepy dotyczy występowania sprzeczności w grupie młodzieżowej. Jako ostatni występuje artykuł dotyczący problemu poszukiwania sensu życia przez młodzież oraz radzenia sobie ze stresem. Każdy z omówionych artykułów uzupełnia obszerna bibliografia.
Pozycja może być polecana szerokiemu kręgowi użytkowników tj. studentom, rodzicom podejmującym działania w celu rozwiązywania konfliktów z własnym dzieckiem, nauczycielom, psychologom i pedagogom szkolnym. Wychowawcy może pomóc zrozumieć zachowanie dziecka w sytuacji konfliktu społecznego.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 46 (697) z dnia 19 Listopada 2010r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »