Aktualności

Naukowcy w odkrywce

12 października w kamieniołomie Owadów?Brzezinki odbyło się międzynarodowe spotkanie naukowe. W spotkaniu udział wzięli naukowcy zajmujący się historią życia na Ziemi z pogranicza okresów jury i kredy, tj. sprzed około 150 milionów (przy tej skali pisanie że mowa o okresie przed naszą erą jest chyba zbędne). Byli to geolodzy i paleobiolodzy z całego świata. Sporą grupę reprezentowali naukowcy z Wielkiej Brytanii i Rosji, byli również Słowacy, Czesi i Bułgarzy. Spotkanie zorganizowali i poprowadzili, kierujący badaniami w Nordkalku dr Błażej Błażejowski z Instytutu Paleobiologii PAN oraz prof. dr hab. Andrzej Wierzbowski z Państwowego Instytutu Geologicznego ? Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie.
Miejsce tegorocznego spotkanie naukowców zostało wybrane jednogłośnie ze względu na jego unikatowość. To właśnie tu zostało odkryte wyjątkowe stanowisko paleontologiczne o charakterze Fossil?Lagerstötte (złoże skamieniałości). Na terenie kopalni Nordkalk znaleziono bogaty i wyjątkowo dobrze zachowany zespół górnojurajskich skamieniałości organizmów morskich i lądowych. O unikatowości tego nowego polskiego stanowiska, przed którym rysują się szerokie perspektywy dalszych badań. stanowią liczne okazy ryb, skrzypłoczy, krewetek i homarów, szczątki niewielkich morskich gadów, rzadkie amonity, a także lądowe owady (np. ważki, pasikoniki i żuki) oraz szczątki kostne pterozaurów.
Sobotnie spotkanie było pierwszy takim spotkaniem tej grupy, ale naukowcy z całego świata odwiedzają to miejsce nie po raz pierwszy. Już w tym roku byli tu naukowcy z Niemiec i USA. W czasie tegoroczny wykopalisk w sierpniu, którymi kierował wspomniany dr Błażej Błażejowski w kamieniołomie prowadzili badania studenci z polskich i zagranicznych uczelni.
Miejsce to jest punktem zainteresowania naukowców nie tylko ze względu na unikatowe skamieniałości znalezione w tym kamieniołomie, ale również interwał czasu, który możemy tam badać. Ma to ogromne znaczenie ze względy na możliwość prześledzenia trendów ewolucyjnych oraz tempa specjacji wielu grup zwierząt, ale i zmian paleogeograficznych w przeszłości.
Spotkanie, jak przystało na dobrego gospodarza, otworzył wójt gminy Sławno, Tadeusz Wojciechowski, który witając naukowców życzył wszystkim przyjemnego i owocnego pobytu na terenie gminy. Obecny był również kierownik robót górniczych Zakładu Nordkalk w Sławnie, Cezary Błaszczyk. Jak nam powiedział kierownik badań dr Błażej Błażejowski: My naukowcy bardzo doceniamy zaangażowanie i rozumienie wagi tego odkrycia przez władze lokalne. Nie ulega wątpliwości, że wójt Tadeusz Wojciechowski rozumie, że nauka jest częścią naszego kulturowego dziedzictwa, jednocześnie myśląc o mieszkańcach swojej gminy. To właśnie m.in. z jego inicjatywy i starań w gminie być może powstanie geopark.
Wójt Wojciechowski twierdzi, że rozmowy w sprawie przyszłości tego wyjątkowego miejsca trwają na szczeblu województwa. Całkiem możliwe jest zaangażowanie Urzędu Marszałkowskiego w pracy nad powstaniem geoparku zbudowanego na podstawie faktycznych znalezisk. Z badań naukowców już korzystają miejscowe szkoły. W kilku są gabloty z przykładami znalezisk, a następnych gabloty staną w najbliższym czasie.
Prace badawcze będą kontynuowane w roku przyszłym.

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 42 (849) z dnia 18 Października 2013r.