tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Zdarzenia

 Kierowco zmień opony

 
Choć do tej pory aura była dla kierowców łaskawa, nie warto dłużej czekać z wymianą opon na zimowe. Śnieg w końcu spadnie, a zapowiadane na najbliższe dni ujemne temperatury sprawią, że na drogach zrobi się ślisko i niebezpiecznie


Większość kierowców przypomina sobie o konieczności zmiany opon na zimowe dopiero wtedy, gdy spadnie pierwszy śnieg. Tymczasem na bezpieczeństwo jazdy ma wpływ nie tylko zalegająca warstwa śniegu czy lodu, ale również niska temperatura, która powoduje, że letnie opony stają się twarde i tracą przyczepność do podłoża. Opony zimowe pomogą uniknąć niekontrolowanych poślizgów i uszkodzeń pojazdów.
Opony letnie produkowane są z innych materiałów niż te przeznaczone na okres zimowy. Kiedy temperatura spada, robią się twarde. Wówczas droga hamowania znacznie się wydłuża, a przyczepność radykalnie maleje. Zimowe ogumienie jest dostosowane do panujących zimą niższych temperatur. Guma bieżnika jest bardziej miękka, a mieszanka, z której są wykonane sprawia, że opona zimowa przy minusowych temperaturach nadal zachowuje swoją elastyczność. Nie pojawia się wówczas efekt tzw. twardnienia opony, co wpływa na zmniejszenie jej przyczepności do nawierzchni jezdni. Niektórzy producenci wzbogacają gumę bieżnika specjalną krzemionką, która dodatkowo poprawia przyczepność.
Lepszą przyczepność opon zimowych do jezdni pokrytej śniegiem lub lodem zapewnia również ich specyficzna budowa. Ich bieżnik wyposażony jest w większą ilość lamelek (głębokich nacięć bieżnika), a czoło bieżnika jest bardziej elastyczne. Zapewnia to lepszy kontakt z nawierzchnią pokrytą błotem, śniegiem lub pozostałościami po posypywaniu nawierzchni. Rowki bieżnika są zazwyczaj szersze, co umożliwia samooczyszczenie ze śniegu i błota. Ich kierunkowość umożliwia utrzymanie zadanego kierunku jazdy na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem lub warstwą błota pośniegowego.
Pamiętajmy, że nie powinno się stosować opon zimowych tylko na jednej osi pojazdu, szczególnie napędowej. Łatwiej wówczas przyspieszyć, ale nas pewno pojawią się problemy z kierowalnością i statecznością samochodu w czasie pokonywania zakrętów i hamowania.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 47 (854) z dnia 22 Listopada 2013r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »