tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

  Gimnazjalne wyniki

 
CKE opublikowała klasyfikację gimnazjów. Jej podstawą były wyniki egzaminów końcowych oraz efektywność nauczania szkół. Tym razem badania dotyczą wyników osiąganych w latach 2010?2012

Gdyby wszystkie szkoły pracowały z uczniami o tym samym poziomie poprzednich osiągnięć szkolnych, tych samych zasobach rodzinnych i dysponowały tymi samymi zasobami materialnymi, faktycznie wyniki egzaminu końcowego byłyby dobrą miarą efektywności. Ale w rzeczywistości tak nie jest. Szkoły znacząco różnią się wynikami nauczania. Jednakowe testy, z jakimi mierzą się uczniowie w całej Polsce, pozwalają spojrzeć nauczycielom, uczniom, rodzicom i samorządom na wyniki nauczania w szerokiej perspektywie. Jednakże obraz nauczania szkolnego widziany tylko przez pryzmat wyników końcowych nauczania jest niepełny. Czy wyniki egzaminów końcowych są wystarczającą miarą tego, jak dobrze uczy dana szkoła? Czy rankingi szkół ze względu na średni wynik egzaminacyjny mają sens? Zdecydowanie nie. Równie ważny, a nawet ważniejszy jest postęp, jaki robią uczniowie przez kilka lat nauki w danej placówce.
Wyniki egzaminacyjne uczniów zależą od wielu czynników niezależnych od szkoły, takich jak uprzednie osiągnięcia uczniów, materialne i kulturowe zasoby rodzinne czy genetycznie uwarunkowane zdolności. Jeżeli tak, to wyniki egzaminacyjne mogą być w wielu wypadkach wysoce zawodnymi wskaźnikami tego, czy dana szkoła dobrze naucza. Znacznie lepszym wskaźnikiem efektywności nauczania są miary postępu poczynionego przez uczniów podczas nauki w danej szkole. Postęp ten w sposób poprawny statystycznie pozwala wyznaczyć metoda Edukacyjnej Wartości Dodanej. Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniku nauczania. Żeby można było je zastosować potrzebne są wyniki przynajmniej dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. Polski system egzaminacyjny dostarcza danych do wyliczania EWD dla gimnazjów (sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej jako miara na wejściu, egzamin gimnazjalny jako miara na wyjściu) oraz szkół maturalnych (egzamin gimnazjalny jako miara na wejściu, egzamin maturalny jako miara na wyjściu).
Przeprowadzane w sposób jednolity w skali kraju egzaminy szkolne pełnią wiele funkcji. Do tych najważniejszych należą wyznaczanie stopnia spełniania przez uczniów wymagań programowych, ewaluacja pracy szkół oraz monitorowanie procesów edukacyjnych. Metoda edukacyjnej wartości dodanej jest ważnym instrumentem statystycznym wykorzystywania wyników egzaminacyjnych do ewaluacji pracy szkół. Może ona służyć przede wszystkim szkołom, bo to dyrektorzy i nauczyciele mogą dzięki właściwej analizie wyników egzaminacyjnych zobaczyć mocne i słabe strony nauczania w swojej placówce. Porównywalne wyniki egzaminów mogą być wykorzystywane w ewaluacji zewnętrznej szkół i do typowania szkół wymagających wsparcia oraz szkół mogących być kopalnią dobrych praktyk. Użycie metody edukacyjnej wartości dodanej umożliwia skupienie uwagi na tym, co w nauczaniu najważniejsze, czyli na postępach uczniów w danym cyklu nauczania. Potencjalnym użytkownikiem metody edukacyjnej wartości dodanej są także samorządy, które bez wchodzenia w kompetencje nadzoru pedagogicznego mogą monitorować efektywność nauczania w szkołach na swoim terenie. Wskaźniki EWD powinny być także istotne dla rodziców, którzy decydują o wyborze przez dziecko danej placówki.
Wskaźnik EWD dla szkoły mówi o tym, na ile wysokie lub niskie wyniki egzaminu końcowego uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów w całej Polsce. Wskaźnik ma charakter względny, czyli służy do porównywania szkół. W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność. W szacowaniu wskaźników wykorzystano wyniki z trzech kolejnych lat. Co roku odrzucane są dane z najstarszego uprzednio uwzględnionego rocznika, a dodawane są wyniki aktualne. Obliczanie trzyletnich wskaźników uzasadnione jest z kilku powodów. Najważniejszy to fakt, że wyniki egzaminacyjne obarczone są niepewnością pomiarową. Im większa pula danych, tym mniejszy wpływ tej niepewności na szacowanie wskaźników dla szkoły. Używając wyników z trzech kolejnych lat, otrzymuje się trzy razy więcej danych, a duża ilość informacji pozwala uzyskać większą precyzję szacowania. Ewaluacja szkoły nie jest dzięki temu uzależniona od chwilowych zmian, jednorazowych ?statystycznych kaprysów? zwiększających lub zmniejszających wartość wskaźników. Jednak wskaźniki trzyletnie mają też swoją wadę ? są mniej wrażliwe na realne zmiany dokonujące się w krótkim czasie. Dlatego szkoła nie powinna poprzestawać na analizie wskaźników wieloletnich i w ramach analiz wewnątrzszkolnych powinna obliczać za pomocą kalkulatora EWD miary jednoroczne. Do szacowania wskaźników wykorzystano wyniki testów egzaminacyjnych w wersji standardowej dla uczniów zdających w terminie głównym. Do 2011 roku w analizach nie uwzględniano wyników uczniów drugorocznych. Od tego okresu do szacowania EWD używa się również wyników uczniów o przedłużonym o rok cyklu kształcenia. Włączenie tych uczniów jest możliwe, ponieważ opracowano specjalny sposób szacowania EWD uwzględniający specyfikę tej kategorii uczniów. Uwzględniając dane z lat 2010?2012 wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego są skalowane za pomocą nowoczesnej techniki pomiarowej IRT. Pozwala ona na bardziej efektywne szacowanie poziomu umiejętności uczniów na podstawie surowych wyników egzaminacyjnych.
Wynik egzaminacyjny i wskaźnik EWD to miary komplementarne, dające pełniejszą informację o szkole. Konsekwencją tego, że uwzględniane są zarówno wynik egzaminacyjny jak i wskaźnik EWD, jest sposób pokazywania wyniku szkoły ? pozycja szkoły prezentowana jest w układzie współrzędnych. Oś pozioma oznacza średni trzyletni wynik egzaminacyjny szkoły, a oś pionowa symbolizuje trzyletnią EWD szkoły. By uwzględnić statystyczną niepewność szacowania wskaźników pozycja szkoły prezentowana jest nie jako punkt, a jako obszar w kształcie elipsy. Lokując gimnazjum na wykresie trzeba wziąć też pod uwagę to, że wyniki wszelkich pomiarów, testów egzaminacyjnych, cechuje niepewność pomiarowa. Wielkość elipsy, czyli niepewność szacowania wskaźników dla szkoły, zależy przede wszystkim od liczby informacji. Im większa liczba wyników egzaminacyjnych, tym mniejsza niepewność i mniejsza elipsa. Opis położenia elipsy (szkoły) w układzie współrzędnych (wynik egzaminu, EWD) może ułatwić wyróżnienie pięciu punktów odniesienia. Szkoły neutralne ? gimnazja, w których notujemy zarówno średni w skali kraju poziom wyników egzaminacyjnych, jak i przeciętną efektywność. Szkoły sukcesu ? gimnazja o wysokich wynikach egzaminacyjnych i wysokiej efektywności nauczania. Szkoły wspierające ? gimnazja o niskich wynikach egzaminacyjnych, ale wysokiej efektywności. Szkoły wymagające pomocy ? gimnazja o niskich wynikach egzaminacyjnych i niskiej efektywności nauczania. Szkoły niewykorzystanych możliwości ? gimnazja o wysokich wynikach egzaminacyjnych oraz niskiej efektywności nauczania. Takie punkty odniesienia opatrzone umownymi nazwami mają pomóc w interpretacji, a nie kategoryzacji szkół. Oprócz typów głównych można zaobserwować również typy pośrednie: szkoły o przeciętnych wynikach i niskim lub wysokim EWD oraz szkoły o przeciętnej efektywności (EWD) i niskich lub wysokich wynikach egzaminacyjnych. By ułatwić statystyczną interpretację pozycji gimnazjum, w układzie współrzędnych wyrysowano dwie elipsy. Mniejsza z nich, ciemnoszara, wskazuje obszar, w którym mieści się 50% gimnazjów. Druga elipsa, jasnoszara, wyznacza obszar, w którym mieści się 90% gimnazjów.
Sprawdźmy pozycję opoczyńskich placówek. Zacznijmy od egzaminu z części humanistycznej.
Wykres 1 (Kolor fioletowy ? Gimnazjum nr 1, różowy Gimnazjum nr 3, żółty ? Prywatne Gimnazjum, zielony ? Gimnazjum nr 2).
Na wykresie współrzędnych w przypadku Gimnazjum nr 1 widać, że mamy do czynienia ze szkołą sukcesu. Uczniowie tej szkoły osiągnęli wysokie wyniki egzaminacyjne i wysoką efektywność nauczania. Trzeba też zaznaczyć, że w placówce systematycznie wzrasta efektywność nauczania, co skutkuje lepszymi wynikami egzaminów. Gimnazjum nr 3, biorąc pod uwagę część humanistyczną, odnotowało zarówno wysokie wyniki jak i wysoką efektywność nauczania. W porównaniu z wynikami z lat ubiegłych, kiedy to elipsa na układzie współrzędnych została podzielona na pół ? część znajdowała się w szkole wymagającej pomocy, a druga część w szkole niewykorzystanych możliwości, obecne wskaźniki uległy znacznej poprawie. Gimnazjum nr 2 dzięki większej efektywności nauczania znalazło się w grupie szkół wspierających. Minimalnie poprawiły się też wyniki egzaminów. W latach wcześniejszych placówka plasowała się w grupie szkół wymagających pomocy. Widać, że szkoła powoli pracuje nie tylko nad efektywnością, ale też wynikami uzyskiwanymi przez uczniów. W przypadku Prywatnego Gimnazjum, na wykresie widać, że mamy do czynienia ze szkołą, która ze względu na wskaźniki egzaminacyjne jest bliska pozycji zwanej neutralną. Uczniowie tej szkoły osiągnęli średnie wyniki egzaminacyjne, zbliżone do średniej krajowej i wskaźnik EWD bliski zeru. W porównaniu z poprzednimi latami, kiedy to szkoła pozostawała w grupie wymagających pomocy, wyraźnie widać, że w placówce wzrosła efektywność nauczania i wyniki egzaminów.
Wyniki z części matematyczno?przyrodniczej egzaminu pokazuje wykres nr 2. ?Jedynka? znalazła się w grupie szkół sukcesu i to na bardzo dobrej pozycji ? odnotowała znacznie wyższe od przeciętnych zarówno wyniki jak i efektywność nauczania. Warto jednak zauważyć, że w porównaniu z latami ubiegłymi, efektywność nauczania jak i uzyskane wyniki są minimalnie niższe. Gimnazjum nr 2 tak jak w latach poprzednich, znalazło się w grupie szkół wymagających pomocy. Uczniowie tej placówki osiągają niższe niż przeciętne wyniki egzaminów. Niska jest także efektywność nauczania. Trzeba jednak zaznaczyć, że w porównaniu do wcześniejszych lat, minimalnie poprawiły się wyniki egzaminów, wzrosła również efektywność nauczania. W porównaniu z wcześniejszymi latami, znacznie lepiej wyglądają wskaźniki Gimnazjum nr 3, gdzie wzrosły zarówno efektywność nauczania, jak i poprawiły się wyniki egzaminów. Placówka małymi krokami kieruje się w stronę szkół sukcesu. Z kolei w Prywatnym Gimnazjum mimo tego, że nieco spadła efektywność nauczania, to poprawiły się wyniki egzaminów. Jednak uwzględniając wyniki z lat 2008?2010, widać wyraźnie, że wtedy efektywność nauczania była wyższa, a uczniowie osiągali nieco lepsze wyniki.
Wykres nr 3 obrazuje wyniki w części humanistycznej w gimanzjach wiejskich Opoczna (kolor fioletowy ? gimnazjum w Mroczkowie Gościnnym, różowy ? gimnazjum w Bukowcu Opoczyńskim, żółty ? gimnazjum w Wygnanowie, zielony ? gimnazjum w Ogonowicach). Ginazjum w Wygnanowie pod tym względem znajduje się w grupie szkół neutralnych, z przeciętną efektywnością i przeciętnymi wynikami. Choć w ostatnich latach poprawiła się efektywność nauczania to nieco spadły wyniki egzaminów. W Gimnazjum w Mroczkowie Gościnnym w ostatnim czasie wzrosła zarówno efektywność nauczania, jak i nieco poprawiły się wyniki egzaminów. Na wykresie współrzędnych szkoła jest bliżej szkoły wspierającej, a nie jak to było do tej pory, szkoły wymagającej pomocy. Trzeba jednak dodać, że cztery lata wcześniej uczniowie tej placówki osiągali lepsze wyniki na egzaminach przy niezmiennym wskaźniku EWD. Gimnazjum w Bukowcu Opoczyńskim odnotowało nieco wyższą efektywność nauczania, jak i nieco lepsze wyniki egzaminów. Od kilku lat szkoła plasuje się w grupie szkół wspierających. Do grupy szkół sukcesu małymi krokami podąża Gimnazjum w Ogonowicach, gdzie w ciągu minionych czterech lat znacznie poprawiły się zarówno wyniki egzaminu, jak i efektywność nauczania.
W części matematyczno?przyrodniczej (wykres nr 4) w Gimnazjum w Wygnanowie nieco wzrosła efektywność nauczania, co pozwoliło uczniom uzyskać lepsze wyniki. Widać jednak, że uczniowie tej szkoły najlepsze wyniki osiągali w latach 2008?2010, kiedy to elipsa wyraźnie kierowała się w stronę szkoły sukcesu. Gimnazjum z Mroczkowa Gościnnego znalazło się w grupie szkół wspierających. W placówce systematycznie spada wskaźnik efektywności nauczania, gorzej wypadają także wyniki egzaminów. Uczniowie w latach 2008?2010 osiągali lepsze wyniki, przyprawie identycznym wskaźniki EWD. Dobrze z tą częścią egzaminu, radzą sobie zarówno nauczyciele, jak i uczniowie Gimnazjum w Bukowcu, gdzie znacznie wzrosła efektywność nauczania. Poprawiły się też wyniki egzaminu. Trzeba jednak dodać, że w porównaniu z wynikami sprzed czterech lat spadała nieco efektywność nauczania. W grupie szkół sukcesu znalazło się gimnazjum w Ogonowicach, mimo tego, że efektywność nieco spadła poprawiły się wyniki. Trzeba dodać, że uczniowie tej szkoły od czterech lat systematycznie pną się ku górze, w stronę szkół sukcesu.
Wykres 5 pokazuje najlepsze i najsłabsze gimnazja w pozostałych gimnach z terenu powiatu opoczyńskiego w teście humanistycznym (kolor żółty ? Szadkowice, zielony ? Żarnów, fioletowy ? Białaczów, różowy Prymusowa Wola).
Gimnazjum w Białaczowie znajduje się w grupie szkół wymagających pomocy. Uczniowie tej szkoły osiągają niezmiennie niższe od przeciętnych wyniki, choć w ostatnim czasie nieco wzrosła efektywność nauczania. W tej samej grupie znajduje się Gimnazjum w Drzewicy, choć w porównaniu do lat ubiegłych w tej szkole nieco wzrosła efektywność nauczania, poprawiły się tez wyniki. Gimnazja w Mniszkowie i Żarnowie także znalazły się w grupie szkół wymagających pomocy, ale również w tych szkołach wzrosła efektywność nauczania. Poprawiły się tez nieco wyniki. Gimnazjaliści z Paradyża osiągają nieco wyższe niż przeciętne wyniki, za to wzrosła efektywność nauczania. W porównaniu z poprzednimi latami widać, że placówka podąża w dobrym kierunku. Także w Gimnazjum w Poświętnem wzrosła efektywność, a co za tym idzie poprawiły się także wyniki gimnazjalistów. Wzrost wskaźników widoczny jest natomiast w placówkach prowadzonych przez gminę Sławno. W Gimnazjum w Szadkowicach w ostatnich latach systematycznie wzrosła efektywność nauczania, uczniowie osiągają też lepsze wyniki. Szkoła znajduje się w grupie szkół sukcesu. Z kolei w Gimnazjum w Prymusowej Woli wzrosła efektywność nauczania, ale wyniki oprawie się nie zmieniły.
Wykres 6 (część matematyczno?przyrodnicza, kolor żółty ? gimnazjum w Żarnowie, fioletowy ? gimnazjum w Białaczowie, różowy ? gimnazjum w Szadkowicach).
Jeśli chodzi o część matematyczno?przyrodniczą w Gimnazjum w Białaczowie odnotowano zarówno niższe niż w poprzednim okresie wyniki egzaminów, minimalnie wzrosła efektywność nauczania. Szkoła, tak jak w latach poprzednich, znajduje się w grupie szkół wymagających pomocy. W Gimnazjum w Drzewicy nieco poprawiła się zarówno efektywność nauczania jak i wyniki egzaminów. Inną pozycję zajmuje Gimnazjum w Mniszkowie, w którym nieco wzrosła efektywność nauczania, ale wyniki pozostały be zmian. Niewielki wzrost obu wskaźników odnotowało Gimnazjum w Paradyżu, które jeszcze kilka lat temu znajdowało się w grupie szkól sukcesu. Podobnie w Gimnazjum w Poświętnem, gdzie widać wzrost obu wskaźników, a przy minimalnym wzroście efektywności nauczania, poprawiły się wyniki uzyskiwane przez uczniów. W Gimnazjum w Żarnowie odnotowano spadek zarówno efektywności, jak i wyników. Oba te wskaźniki znajdują się poniżej przeciętnej. Tym samym szkoła ta znalazła się w grupie szkoły wymagającej pomocy. W Gimnazjum w Szadkowicach nieco poprawiła się zarówno efektywność nauczania, jak i wyniki egzaminów. Z kolei w Gimnazjum w Prymusowej Woli zarówno efektywność jak i wyniki uzyskiwane przez gimnazjalistów pozostały na niezmienionej pozycji.
Materiał został opracowany na podstawie strony internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl). Stanowi jedynie materiał wyjściowy do pogłębionych analiz i w żaden sposób nie może przesądzać o pozomie danej szkoły. My ze swej strony również nie dokonujemy klasyfikacji.



Pozycja opoczyńskich gimnazjów pod względem wyników z części humanistycznej. Kolor fioletowy ? Gimnazjum nr 1, różowy ? Gim. 2, żółty ? Pryw. Gim., zielony? Gim. 2



Pozycja opoczyńskich gimnazjów pod względem wyników z części matematyczno?przyrodniczej



Pozostałe gimnazja w gminie Opoczno pod względem humanistycznym



Pozostałe gimnazja w gminie Opoczno z części matematyczno?przyrodniczej



Najlepsze i najsłabsze gimnazja z części humansitycznej. Żółty ? Gim. w Szadkowicach, zielony ? Gim. w Żarnowie, fioletowy ? Białaczów, różowy ? Gim. w Prymusowej Woli



Najlepsze i najsłabsze gimnazja z części matematyczno?przyrodniczej. Zółty ? Gimnazjum w Żarnowie, fioletowy ? Gimnazjum w Białaczowie, różowy ? Gimnazjum w Szadkowicach


Nal   

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 51 (806) z dnia 21 Grudnia 2012r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »