tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Aktualności

 Dzień sprzedaży bezpośredniej

 
Dokument tożsamości, potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz formularz odstąpienia od umowy ? takie dokumenty przed zawarciem umowy każdy akwizytor czy sprzedający na pokazie musi przedstawić klientowi. Z okazji Dnia Sprzedaży Bezpośredniej, UOKiK przypomina o prawach kupujących poza lokalem przedsiębiorcy

48 procent konsumentów przyznało, że przy okazji zakupów bezpośrednich cenią komfort oraz rzetelną informację. Ponad połowa badanych uznała, że największa wada sprzedaży bezpośredniej to presja sprzedawcy oraz obawa przed agresywnym namawianiem do zakupu. Mimo to co drugi ankietowany pozytywnie oceniał dokonaną transakcję.

UOKiK wyjaśnia zasady takich zakupów
Sprzedaż bezpośrednia to zakupy poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej, ? np. w domu klienta, na ulicy lub podczas prezentacji organizowanej m.in. w hotelach, sanatoriach, restauracjach, domach kultury, remizach strażackich lub podczas wycieczek turystyczno?religijnych. Zawiera się wtedy umowę poza lokalem przedsiębiorcy. Klient często podejmuje decyzję pod wpływem chwili, nie może porównać towaru z produktami dostępnymi w sklepie, ulega presji sprzedawcy, dlatego jest szczególnie chroniony przez prawo.
Sprzedawca to osoba, która sprzedaje produkty poza lokalem przedsiębiorcy, musi przed zawarciem umowy przedstawić konsumentowi dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości. Dodatkowo, jeżeli sprzedający zawiera umowy w imieniu przedsiębiorcy, ma on obowiązek okazać konsumentowi dokument zezwalający na zawieranie umów. Jeżeli sprzedający tego nie zrobi lub odmówi, to powinno to wzbudzić podejrzenie klienta.
Warto sprawdzić, gdzie faktycznie dokonujemy zakupu, w lokalu przedsiębiorcy czy poza nim. Ustalenie tego faktu ma duże znaczenie dla kupującego. Jeśli prezentacja odbywa się poza lokalem przedsiębiorcy, np. u nas w domu, w wynajętej szkole, na stołówce w sanatorium to wówczas kupujący zyskuje 10 dni do namysłu i możliwość odstąpienia od zawartej umowy w ciągu tego okresu. Jeśli jednak zawarliśmy umowę w lokalu przedsiębiorcy czyli stałym miejscu sprzedaży wtedy kupującemu przysługuje mniej praw. Z napływających skarg do urzędu wynika, że konsumenci często nie mają świadomości, co do różnej ochrony prawnej uzależnionej od miejsca zakupu. Najprościej informację o rzeczywistej siedzibie przedsiębiorcy sprawdzić w podpisywanej umowie, gdzie te dane muszą pojawić się obowiązkowo. Każdy konsument, który korzysta ze sprzedaży bezpośredniej, może zrezygnować z zakupów w ciągu 10 dni od momentu zakupu bez podawania przyczyny. Taka możliwość nie przysługuje wtedy, gdy kupujemy w siedzibie przedsiębiorcy czy sklepie tradycyjnym. Sprzedający musi przed zawarciem umowy poinformować konsumenta o tym prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Brak tych informacji wydłuża czas na odstąpienie od umowy do trzech miesięcy. Klient odsyła towar na własny koszt. Odstąpienie od umowy zakupu jest również skuteczne wobec umowy kredytowej, z której finansowany był zakup produktu.
Na żądanie kupującego sprzedawca musi wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy oraz obowiązki i prawa każdej ze stron. Klient musi poświęcić czas na dokładną lekturę umowy, powinien zwrócić uwagę na cenę towaru, wysokość rat. Warto przed podpisaniem zabrać kontrakt do domu i poprosić o pomoc w jego analizie rzecznika konsumentów w swoim miejscu zamieszkania lub skonsultować pomysł z kimś bliskim.


Artykuł ukazał się w wydaniu nr 44 (851) z dnia 1 Listopada 2013r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »