tygodnik opoczyński
Baza firm
 
Opoczno

  Drogi do przebudowy

 
W piątek, 19 kwietnia odbyło się kolejne, czwarte już spotkanie w sprawie przygotowywanego przez powiat projektu unijnego, zakładającego przebudowę szeregu dróg zapewniających dojazd do stacji Opoczno Południe na CMK. Tym razem, poza przedstawicielami samorządów występujących w roli partnerów projektu, wzięli w nim udział również przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, którzy ocenili założenia projektu pod kątem możliwości pozyskania dotacji unijnej na ten cel. Rozmowy uzmysłowiły zebranym, że konieczne będzie wprowadzenie zmian do projektu


Projekt przygotowywany jest do aplikowania o środki unijne w ramach Indykatywnego Wykazu Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego województwa łódzkiego. Wstępnie ustalono, że będzie nosił tytuł "Poprawa dostępności zewnętrznej i wewnętrznej, warunków komunikacji w części południowo?wschodniej województwa łódzkiego i warunków dojazdu z terenu powiatu opoczyńskiego, tomaszowskiego, piotrkowskiego oraz ościennych koneckiego w województwie świętokrzyskim i przysuskiego w województwie mazowieckim do stacji osobowej Opoczno Południe na CMK należącej do sieci TENT poprzez przebudowę dróg powiatowych i gminnych oraz budowę infrastruktury obsługi podróżnych. Jego realizatorem, a jednocześnie beneficjentem, ma być powiat opoczyński, a partnerami są powiaty tomaszowski i piotrkowski, wszystkie gminy naszego powiatu oraz gmina Sulejów. Realizację całości zaplanowano wstępnie na lata 2014?2020, a więc okres nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Fundusze unijne miałyby pokryć 85% kosztów przedsięwzięcia, a środki własne beneficjenta i partnerów ? pozostałe 15%.
Głównym założeniem projektu jest przebudowa około 90 km dróg (wraz z siecią ścieżek rowerowych), które stanowiłyby dojazd z okolicznych miejscowości do budowanego przystanku Opoczno Południe na CMK, należącej do sieci TENT (transeuropejskiej sieci transportowej). Do realizacji zaplanowano przebudowę dróg powiatowych na odcinkach Opoczno ? Drzewica (3 km), Opoczno ? Końskie (10,5 km), Twarda ? Sławno ? Prymusowa Wola (5,5 km), Studzianna ? Dęba ? Dęborzeczka (10 km), Tomaszów Mazowiecki ? Bukowiec nad Pilicą ? Radonia (17,5 km), Aleksandrów ? Irenów ? Krasik (10 km), Drzewica ? Rusinów (ok. 1,5 km), Skórkowice ? Żarnów (5,5 km), Sławno ? Szadkowice (4,5 km), Kozenin ? Kłopotów (8 km), Aleksandrów ? Jaksonek ? Stoczki (10 km) oraz Owczary ? Sulejów (4 km). W planach znalazły się również drogi gminne dojazdowe do stacji Opoczno Południe (łącznie 6 km) ? droga dojazdowa z węzła zachodniego obwodnicy Opoczna oraz droga dojazdowa od ul. Leśnej prowadząca ulicami Piotrkowską, Szkolną, Ogrodową i drogą serwisową wzdłuż obwodnicy Opoczna i wschodniej strony linii CMK. Listę przedsięwzięć planowanych do realizacji w ramach projektu zamyka przebudowa budynku dworca oraz budowa dwóch parkingów w systemie "Parkuj i jedź" w jego rejonie. Wszystkie te plany przy użyciu prezentacji multimedialnej na piątkowym spotkaniu przedstawił zebranym dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Andrzej Reszel. Podkreślił on funkcjonalność planowanych do remontu odcinków, zaznaczając, że stanowią one dojazd nie tylko do przystanku Opoczno Południe, ale również do złoży surowców skalnych, zakładów przemysłowych oraz miejsc atrakcyjnych turystycznie, które zaznaczono na mapie inwestycji. Tym samym realizacja projektu umożliwiłaby nie tylko zapewnienie sprawnych powiązań transportowych i utworzenie węzła komunikacyjnego z dostępem do sieci TENT, ale również sprzyjałyby poprawie warunków funkcjonowania i rozwoju podmiotów gospodarczych, udostępnianiu obszarów turystycznych i zwiększeniu mobilności zawodowej mieszkańców, jak i dostępu do edukacji i kultury.
Według szacunków wszystkie zaplanowane inwestycje kosztować mają około 200 mln zł. Projekt jest więc naprawdę duży. Tymczasem partnerujące w nim gminy chciałyby jeszcze zwiększyć jego zakres. Gminy zaproponowały włączyć do niego niektóre odcinki swoich dróg lokalnych. W efekcie łączna długość planowanych do przebudowy odcinków urosła do około 140 km, a wartość projektu wzrosła do około 310 mln zł. Nie należy się jednak spodziewać, że wszystkie życzenia samorządowców znajdą odzwierciedlenie w projekcie. Zdaniem starosty plany inwestycyjne, a więc zarówno łączną długość odcinków dróg przewidzianych do przebudowy, jak i wartość projektu, zamiast rozbudowywać, trzeba raczej okroić, aby tym samym zwiększyć szanse na realizację projektu.
Zapędy samorządowców studził wicemarszałek sejmiku województwa łódzkiego, Artur Bagieński, który odnosząc się do założeń zauważył, że znalazły się w nim wszystkie życzenia władz gminnych i powiatowych. Podkreślił, że kierunek projektu jest dobry, bowiem poza poprawą sieci transportowej uwzględnia rozwój biznesu i turystyki. Zalecał jednak ostrożność w projektowaniu inwestycji, zaznaczając, że swoje granice ma zarówno budżet przeznaczony na dotacje, jak i budżety jednostek samorządu terytorialnego, które przecież będą musiały wyłożyć środki na wkład własny projektu. Radził również, aby założenia projektu możliwie najbardziej wpisywały się w strategię województwa, co znacznie wpłynie na jego ocenę.
Przedstawione koncepcje ocenili przybyli z marszałkiem przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego ? Ewa Paturalska, dyrektorka Biura Planowania Przestrzennego Województwa łódzkiego oraz Artur Stelmach, dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej. On właśnie sprowadził naszych włodarzy na ziemię informując, że wartość drogowych potrzeb zgłaszanych przez samorządy łódzkiego opiewa na około 5 miliardów zł. Tymczasem środki unijne na ten cel w kolejnej perspektywie finansowej są ograniczone. Aby mimo wszystko jak najwięcej samorządów mogło realizować konieczne inwestycje, najprawdopodobniej poziom dofinansowania zostanie obniżony. Dotacja unijna, zamiast 85% założonych w projekcie starostwa, może sięgnąć w najlepszym wypadku 70% wartości projektu. Co więcej, zaproponował zmianę argumentacji założeń projektowych. Uważa on, że dostępność do sieci TENT jest ważna, aczkolwiek nie wyróżnia naszego powiatu w skali województwa. Sieć TENT obejmuje bowiem swoim oddziaływaniem około 90% obszaru województwa. Nawet przewidywane połączenie z Łodzią może w jego ocenie nie być wystarczającym argumentem. Zdaniem Artura Stelmacha ogromnym kapitałem naszego rejonu jest natomiast przemysł ceramiczno?budowlany, jak i występowanie złoży surowców niezbędnych dla tej branży. Tworzą one wyjątkowe w skali województwa, a nawet kraju zagłębie ceramiczno?budowlane. Umożliwienie rozwoju przedsiębiorczości w tej dziedzinie, a co za tym idzie również stwarzanie warunków dla nowych inwestycji i tworzenia nowych miejsc pracy, jest w opinii Artura Stelmacha tym efektem budowy infrastruktury drogowej, który może w decydujący sposób wpłynąć na ocenę projektu, a co za tym idzie również na przyznanie dotacji na jego realizację. Zaproponował on nawet zmianę tytułu projektu sugerując wysunięcie na pierwszy plan poprawy atrakcyjności inwestycyjnej zagłębia budowlano?ceramicznego.
Założenia projektu naszego powiatu w odniesieniu do planów zagospodarowania przestrzennego województwa omówiła z kolei Ewa Paturalska. Plany przewidziane w projekcie odniosła m.in. do wytrasowanych już szlaków S12 i S74. Uznała, że przewidziane do przebudowy drogi powiatowe utworzą silny ciąg komunikacyjny, który nie tylko odpowie na potrzeby regionalne, ale również będzie stanowił element strategicznego układu regionalnego. Jednocześnie wskazała te odcinki, które w strategię układu komunikacyjnego województwa się nie wpisują i jej zdaniem ich przebudowa z tego punktu widzenia jest bezzasadna. Zwróciła również uwagę na fakt, że w projekcie nie wskazano terenów rozwojowych, co jej zdaniem wiąże się z brakiem działań związanych z tworzeniem terenów inwestycyjnych i ściąganiem przedsiębiorców.
Dotychczas podstawą przygotowywanego projektu była dostępność do sieci TENT. W toku dyskusji samorządowcy bronili zresztą tego argumentu nie zgadzając się z umniejszaniem jego znaczenia. Opinia przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego uświadomiła im jednak, że można pokazać również inne, wyjątkowe atuty regionu i w ten sposób podnieść rangę projektu, zwiększając jednocześnie szanse na pozyskanie niemałej przecież unijnej dotacji. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego przekonywali zresztą, że jedno nie wyklucza drugiego ? poprawa dostępności do stacji Opoczno Południe, a przez nią do sieci TENT, może być dodatkowym, uzupełniającym efektem projektu, którego głównym efektem powinna być poprawa atrakcyjności inwestycyjnej zagłębia ceramiczno?budowlanego.







Artykuł ukazał się w wydaniu nr 17 (824) z dnia 26 Kwietnia 2013r.
 
Kontakt z TOP
Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Biuro ogłoszeń
oglotop@pajpress.pl

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Dział reklamy
tel: 44 754 41 51

Tomaszów Mazowiecki - baza wiedzy Redakcja
tel: 44 754 21 21
top@pajpress.pl
Artykuły
Informator
Warto wiedzieć
Twój TOP
TIT - rejestracja konta Bądź na bieżąco.
Zarejestruj konto »